Brev
Magter ik menesker! Depression! Pshykisk syg mor!!! Plz hjælp
Hej, mit problem er at jeg ikke kan klare mange menesker på det samme sted, hvis jeg har mine veninder er jeg mere selvsikker, men hvis jeg er alene har jeg lyst til at grave mig ned i et hul. Jeg hader følelsen af mange fremmede menesker omkring mig…
Jeg elsker at være alene med min musik og bøger! Men jeg har det jo heller ikke super godt pshykisk og jeg har en pshykisk syg mor og min far har forladt mig!
Min mor har depression fibrumyaer allergi og gigt og angst så jeg er bange for hun vil gå ned med stress som hun gjorde da jeg var lille og jeg bliver fjernet! Fx når jeg har influenza så kan det være hun ikke selv får mad fordi hun kun tænker på mig! For jeg tror jeg har depression jeg har alle tegnene til det og jeg har været SÅ trist på det sidste!! De sidste fem mdr faktisk!!!
Hjælp plz
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Jeg kan forstå på dit brev, at du hader følelsen af mange fremmede mennesker omkring dig, og at du elsker din musik og en bog. Det er helt normalt at have det sådan. Det kan betyde, at du har brug for at lade op med dig selv ind imellem, og det er der rigtig mange mennesker der har. Det er ofte når man er i eller på vej i puberteten, at man få brug for at trække sig tilbage og være sammen med sig selv. Der sker nemlig rigtig meget i den tid, som kræver ekstra energi.
Du skriver også, at din mor ikke har det godt, og at du er bange for at du bliver fjernet, hvis hun går ned med stress, og at du selv er trist og er bange for at du har en depression.
Det er jo ikke meningen, at du skal gå rundt og være trist og være bekymret for din mor, og derfor er det så godt og sejt, at du skriver til os.
Jeg tænker, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne tale med en god voksen. Kunne du for eksempel tale med din klasselærer om hvordan du har det? Eller et familiemedlem eller én af din mors veninder? Det kunne også være en idé at du fik talt med din læge. Det er nemlig vigtigt at du får hjælp, så du ikke går rundt og er trist.
Jeg tænker også, at du kunne være en idé, at du ringer eller smser ind til os på BørneTelefonen på 116 111, hvor der altid er en sød voksen der er klar til at hjælpe dig. Måske kan vi hjælpe dig lidt mere på vej til at få hjælp til de svære ting.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen