Brev

Krise efter studentereksamen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18

Tillykke med din studentereksamen.

Og tak for dit brev, som slet ikke er for langt. Jeg tror, du beskriver en følelse, som mange andre studenter kan genkende i større eller mindre grad. Følelsen af, at man i flere år har glædet sig og set frem til, når man bliver student. Og mens det hele sker (sidste eksamen og frem til studenterkørsel), er man glad – og med god grund stolt over, at man har fået den hue, man i flere år har arbejdet hen mod.

Men samtidig betyder afslutningen på gymnasiet jo også, at den hverdag, man har vænnet sig til, bliver en anden. Der sker rigtig mange ting og man udvikler sig rigtig meget de 3 år, man går på gymnasiet. Og som du selv skriver, blev gymnasiet en stor del af dit liv.

Jer, der i år er blevet studenter, har haft en lidt vanskeligere afslutning på gymnasietiden end de årgange, der blev studenter før jer. Corona gjorde at undervisningen blev anderledes end den hverdag, I var vant til. Og samtidig var der indtil kort før jeres eksamener usikkerhed om, hvordan jeres gymnasietid skulle afsluttes.

Du fortæller i dit brev, at du i 3.g. har kæmpet med depression. Du har haft den kæmpe styrke, det har krævet af dig at få det bedre frem mod Corona. Du skriver, at du blev skoletræt. Men måske var det også en af depressionen. Når man har depression kan det nemlig være svært at finde overskuddet til selv hverdagsting. Du var opmærksom på, hvordan du havde det, og valgte at kontakte lægen. Derfor synes jeg, det er super, at du fortsat er opmærksom på, hvordan du har det. Og det er også rigtig godt, at du kontakter hjælp, når du kan mærke, at du har brug for det. Det tænker jeg vil kunne hjælpe dig, hvis du på et tidspunkt igen skulle få behov for hjælp og støtte igen.

Når man afslutter noget, er der noget nyt, der kan begynde. Derfor er du begyndt at overveje, hvad du skal efter din velfortjente sommerferie. At starte med at arbejde lidt kan være en rigtig god idé – og specielt hvis det er et arbejde med noget, du interesserer dig for. For nogle gange er det gennem noget arbejde, man finder ud af, hvad man godt kunne tænke sig for en uddannelse senere hen. Og hvis du finder et arbejde med noget, der interesserer dig, vil tiden også gå meget hurtigere, frem til, at skal måske skal på daghøjskole. Og på samme måde som med arbejde, kan du måske også finde en daghøjskole som indeholder nogle ting, du brænder for?

Et sabbatår kan sagtens indeholde struktur og fællesskab, som lyder til at være dét, du især kommer til at savne fra din skolegang. Forskellen her er bare, at du selv har meget mere medbestemmelse ift. hvilken hverdagsstruktur, du giver dig selv. Så snart du lander I et arbejde, og der kommer faste arbejdstider, nye kollegaer og dermed relationer, så tror jeg du vil opleve, at du langsomt vil finde dig tilrette igen.

Bekymringerne for fremtiden, rigtigt studievalg mm. fylder enormt hos rigtig mange. Og det er der jo ikke noget at sige til. Her vil jeg bare gerne understrege overfor dig, at ingen af de valg du træffer nu, er endelige. Det kan nemlig føles meget sådan. Men mange oplever at starte på en uddannelse, men fortryde og skifte senere. En del færdiggør også, men som årene er gået, har de udviklet sig personligt eller fagligt i en særlig retning, der gør, at de måske læser videre eller ender med at arbejde med noget helt andet, end de først havde tænkt.

Hvis du føler, at det kunne være en hjælp at tale lidt forebyggende med din læge eller en kontakt fra dit tidligere forløb, så synes jeg det er en god ide at gøre. Dét at du fornemmer at forandringen foran dig kan genskabe lidt triste eller svære tanker, viser, at det hårde arbejde du gjorde tidligere, har styrket din selvindsigt. Du kan fornemme, hvor du er på vej hen og har derfor gode mulighed for at bremse en evt. negativ cirkel. Som du selv skriver. Giver det mening?

Nogle gange er det også rart at kunne dele nogle af alle ens tanker med de andre mennesker omkring en. Fx sine forældre eller nogle andre voksne fra familien. Har du mulighed for at snakke med nogle af dem om nogle af de her ting? Jeg tænker at de kan hjælpe dig med at undersøge dine muligheder for et godt og lærerigt sabbatår.

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og jeg håber, at du får et dejligt sabbatår – hvor du kommer til at beskæftige dig med nogle ting, du godt kan lide og får skabt din egen nye hverdagsstruktur. Og så håber jeg, at du kan nyde en dejlig sommerferie – det har nemlig i den grad gjort dig fortjent til.

Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat