Skal jeg droppe min veninde

Hejsa jeg er en pige på 18år

Og er rigtig meget tvivl om jeg skal droppe alle mine veninder de er begyndt at hænge ud med min ekskæreste og det gør mig utryg de har sagt til mig at jeg ikke bestemmer over dem

skal jeg bruge dem

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Det lyder ikke til, at dine veninder tænker over dine følelser omkring din eks.

Jeg kan godt forstå, at det gør dig utryg. Når man har brudt med sin kæreste, har men netop brug for sine veninder.

Jeg synes, at du skal mærke efter, om dine veninder rent faktisk er veninder for dig. Måske kan du overveje, hvad du føler, en veninde skal indeholde?

Det kan være svært med eks-kærester, for der er ofte delte meninger om, hvad der er okay. Men det er vigtigt, at man kan stole på hinanden. Det er også vigtigt at være der for hinanden, når man har det svært.

Jeg kan se, at du føler, at alle dine veninder kan finde på at hænge ud med din eks. Måske kender I alle hinanden og har været vant til at tale sammen på kryds og tværs? Hvis det er sådan, kan dine venner stå i en konflikt, fordi de opfatter jer begge som deres venner? Hvis det er sådan, kan de måske føle, at du vil tvinge dem til vælge mellem dig og din eks – og dermed bestemme over dem?

Det må føles hårdt, når alle dine veninder ligeså gerne vil hænge med din ekskæreste, som de vil være sammen med dig. Og hvis de fortæller dig, at de føler sig ‘bestemt over’. Det er ikke underligt, hvis du føler dig alene lige nu.

Hvis det er sådan, er det måske en god idé at fokusere på nogle andre veninder, hvis det er muligt. Venskaber har ofte op og nedture livet igennem – især hvis det er veninder man har længe. Derfor betyder det ikke, at I aldrig finder sammen igen, hvis du tager lidt afstand til dem i denne periode.

Det er selvfølgeligt nemt at sige: Du skal bare tænke på noget, der gør dig glad lige nu – og så kan tingene altid ændre sig i fremtiden … Når man står i din situation, kan man måske slet ikke finde på ting at foretage sig, som gør en glad. Og måske har du ikke andre veninder, du kan tage fat i lige nu?

Men så kan du måske gøre noget, der kan aflede din opmærksomhed lidt? For eksempel forsøge at bruge tid sammen med nye personer, som du opsøger? Eller bringe dig selv i situationer, der ikke lige har med din gruppe af veninder at gøre?

Det er svært for mig at give dig nogle bestemte ideer, for du giver mig ikke så mange oplysninger i dit brev. Måske har du behov for, at vi taler mere sammen? Det er nemmere for os at give dig ideer, når  vi kender lidt mere til dit liv. Du kan altid nå os på tlf. 116 111.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.