Brev
Tyveri
Hej, jeg er en pige på 17 år og har stjålet noget slik fra den lokale brugsen.
Jeg har virkelig dårlig samvittighed og er bange for at blive opdaget.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen pige på 17 år
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev, hvor er det godt at du skriver. Jeg kan forstå, at du har meget dårlig samvittighed og at du er bange for at blive opdaget.
Nogle gange bliver vi mennesker fristet og kommer til at gøre nogle ting, som vi ikke skulle have gjort. Det er der mange, der har gjort og du er derfor slet ikke den eneste. Du fortæller at du har virkelig dårlig samvittighed og jeg tænker derfor at du har lært noget af dette.
Jeg kan fornemme, at episoden fylder meget hos dig og jeg tænker derfor at det kunne være en god ide at tale med en voksen om det. Du kan måske fortælle det til dine forældre? hvis ikke du føler at du kan fortælle det til dine forældre kan du måske fortælle det til en anden voksen du er tryg ved, det kunne f.eks være en lærer eller et familiemedlem. At få sagt det til en voksen kan måske være en lettelse og de kan måske hjælpe dig med at finde ud af hvad I videre skal gøre. Husk at alle laver fejl.
Hvis du har mod på det, kunne det også være en ide at gå tilbage til butikken og betale for det slik. Du behøver ikke at fortælle, at du har stjålet det, men måske sige at du har glemt at betale for det. Kunne det være en mulighed? I hvert fald syntes jeg du skal prøve at tale med en voksen om det.
Håber at du kan bruge mit svar og at det kan hjælpe dig at få talt med nogen om det. Du er altid velkommen til at skrive igen
Kærlig Hilsen BørneTelefonen