Brev
Kaster op
Kære brevkasse.
Her for ca. Et år siden begyndte jeg at kaste op ca. To gange om dagen. Jeg begyndte også at spise mindre, og nogle gange smider jeg også min mad ud i smug.
Jeg vil gerne stoppe da jeg har hørt på nettet at det kan være farligt, men jeg ved ikke hvordan? Jeg har ligesom vennet mig til det.
Jeg har også tabt mig ca. 10 kilo. Jeg har ikke fortalt mine forældre det.
Jeg Fortalte min bedste veninde det her for en måned siden. Hun siger at jeg skal stoppe med det samme, men jeg ved ikke hvordan?
Vil i ikke nok hjelpe mig?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Jeg tænker, at du nok har søgt lidt på nettet for at finde ud af, hvad det der med at kaste op er for noget. Det synes jeg er virkelig godt, at du har gjort! Ved at gøre det har du nemlig fundet ud af, at det kan være farligt, og det er helt rigtigt. Når man kaster op eller sulter sig, og har gjort det over længere tid, kan man sige, at man har en slags spiseforstyrrelse. Du har måske hørt om spiseforstyrrelser før? Det er usundt for både krop og sjæl at gå rundt med en spiseforstyrrelse, men heldigvis er der hjælp at hente.
Du fortæller, at du gerne vil stoppe med at kaste op, og det vil vi rigtig gerne støtte dig i. Det er jeg sikker på, at der er mange andre, som også gerne vil, når bare de ved, at du har brug for deres hjælp. Du fortæller f.eks., at din bedste veninde siger, at du skal stoppe med det samme, men det er ikke så let bare lige at stoppe, når man ikke ved hvordan. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet til os. Så kan vi nemlig hjælpe dig med, hvordan du kan få hjælp af de voksne omkring dig.
Når man udvikler en spiseforstyrrelse, handler det sjældent om maden. Ofte handler det om, at der er noget, der ikke er, som det skal være. Måske er man bange, trist eller bekymret. Måske er man utilfreds med sig selv. Eller måske har man det skidt på en anden måde. Der er ikke nogen rigtige eller forkerte grunde til, at man udvikler en spiseforstyrrelse, og det er heller ikke altid, at man lige kan finde frem til grunden. Men derfor kan man godt få det bedre – og det kan man bl.a. få ved at være åben omkring, hvordan man går og har det.
En god måde at få hjælp på er altså at finde nogen, som er gode at snakke med om det her. Det kan f.eks. være jeres læge, en psykolog eller andre, som er vant til at tale med piger og drenge, der har en spiseforstyrrelse. De ved bedst, hvordan man holder op med at kaste op, og hvordan man får det bedre med sig selv. Derfor vil jeg heller ikke komme med gode råd til det her i mit svar. Jeg håber, at du forstår, at det ikke er fordi, jeg ikke vil hjælpe med det, men fordi jeg tænker, at der er nogle andre, der ligger inde med de bedste råd. Derfor er den vigtigste hjælp, jeg kan give dig, hvordan du kan fortælle dine forældre det her, så de kan sørge for, at du får tilbudt den rigtige hjælp.
Nogle synes, at det er svært at fortælle andre, at de kaster op. Måske synes man, at det er flovt. Måske synes man, at det er underligt, fordi man ikke ved, hvorfor man egentlig gør det. Eller måske er man bange for at gøre sine forældre kede af det. Uanset hvordan du har det med at fortælle det til andre, har du i hvert fald fortalt det til din bedste veninde, og det synes jeg er virkelig godt gået!
Kan du mon finde noget af det samme mod frem, når du skal fortælle det til dine forældre? Jeg synes nemlig, at det er rigtig vigtigt, at de ved, hvordan du har det. Det tænker jeg, at du måske også selv synes, siden du nævner, at de ikke ved det. Jeg tænker også, at det kan være en lettelse for dig at få fortalt dine forældre det. Jeg kan forestille mig, at det må være både ubehageligt og besværligt at gå rundt og skjule det…
Hvis det er svært at få det sagt til dine forældre, kan du måske starte med at fortælle det til enten din mor eller far, når du har lidt tid alene med én af dem. Du kan også vise dem det brev, du har skrevet til os, sammen med mit svar.
Når du har talt med dine forældre, synes jeg, at I skal bestille tid hos jeres læge, så I kan få en snak om, hvordan du får den bedste hjælp. I kan også sammen gå ind og kigge på denne her hjemmeside, som handler om det at have en spiseforstyrrelse, og hvordan man får hjælp til at komme af med den igen: http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk/
Husk at du er meget velkommen til at ringe, hvis du vil have lidt flere idéer til, hvordan du kan fortælle det til dine forældre. BørneTelefonen har telefonnummer 116111. Hvis du vil, kan du oplyse brevets ID-nummer (13243), så den, du får i røret, kan læse dit brev og hurtigt sætte sig ind i, hvad du ønsker hjælp til.
Jeg håber, at du får den bedste hjælp til at komme videre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen