Brev
kan ikke være mig selv
hej
jeg er en pige på 9 år og jeg tør næsten ikke at være hjemme hos mig selv på grund af min stors søster og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 9-årige pige,
Tak for dit brev. Hvor er det modigt, at du skriver til BørneTelefonen og beder om hjælp.
Du skriver, at du ikke tør at være hjemme på grund af din storesøster. Du skriver ikke, hvad din søster siger eller gør, men det er også lige meget hvad det er. For det fylder meget for dig.
Jeg tænker, at din søster gør dig rigtig bange, siden du ikke tør at være derhjemme. Og det er ikke i orden. Du har ret til at kunne være dig selv, være tryg og blive passet godt på derhjemme.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at vide, hvad du skal gøre.
Det er en rigtig god idé at bede en voksen om hjælp, når noget er svært. Det kan være din mor, far, klasselærer eller en anden voksen, du stoler på. Kan du tænke på en voksen, som du tror kan hjælpe dig?
Når du ved, hvem du vil tale med, kan du måske sige:
“Jeg har brug for hjælp. Jeg tør ikke være hjemme pga min søster. Hun siger, at…” – og så kan du fortælle, hvad der helt præcist er sket og hvor længe du har været bange for at være hjemme.
Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummeret 116111.
Det kan være rigtig svært at bede om hjælp. Men du har allerede været rigtig modig og sej ved at skrive til BørneTelefonen, så jeg tror på, at du kan gøre det igen!
Mange hilsner fra BørneTelefonen