kan ikke være mig selv

hej
jeg er en pige på 9 år og jeg tør næsten ikke at være hjemme hos mig selv på grund af min stors søster og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 9-årige pige,

Tak for dit brev. Hvor er det modigt, at du skriver til BørneTelefonen og beder om hjælp.

Du skriver, at du ikke tør at være hjemme på grund af din storesøster. Du skriver ikke, hvad din søster siger eller gør, men det er også lige meget hvad det er. For det fylder meget for dig.

Jeg tænker, at din søster gør dig rigtig bange, siden du ikke tør at være derhjemme. Og det er ikke i orden. Du har ret til at kunne være dig selv, være tryg og blive passet godt på derhjemme.

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at vide, hvad du skal gøre.

Det er en rigtig god idé at bede en voksen om hjælp, når noget er svært. Det kan være din mor, far, klasselærer eller en anden voksen, du stoler på. Kan du tænke på en voksen, som du tror kan hjælpe dig?

Når du ved, hvem du vil tale med, kan du måske sige:
“Jeg har brug for hjælp. Jeg tør ikke være hjemme pga min søster. Hun siger, at…” – og så kan du fortælle, hvad der helt præcist er sket og hvor længe du har været bange for at være hjemme.

Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummeret 116111.

Det kan være rigtig svært at bede om hjælp. Men du har allerede været rigtig modig og sej ved at skrive til BørneTelefonen, så jeg tror på, at du kan gøre det igen!

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.