Brev
Jeg er kun 9
Jeg er 9 og blev tvunget på snap chat Til at sende et nøgen billed jeg tør ikke at sige det til nogen han sagde han havde billeder og han ville dele det hvad skal jeg gøre?
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 9-årige pige
Hvor er det bare godt, du skriver til os med dine tanker.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Du har ikke gjort noget forkert! Det er vigtigt for mig at sige. Ham du har sendt et nøgenbillede til, truer dig med at dele dit billede. Det må han ikke. Det er faktisk meget ulovligt at dele nøgenbilleder af andre – særligt fordi du kun er 9 år. Det er vigtigt, at vi får ham stoppet.
Jeg taler med mange børn, der har prøvet at blive truet med, at deres nøgenbillede vil blive delt. Børnene fortæller mig, at de ikke tør sige det til nogen. Mange fortæller mig også, at de skammer sig og synes, det er meget flovt. De kommer til at føle, at det er deres egen skyld. Kan du mon også have det sådan?
I hvert fald er det naturligt at få de følelser. Men det er ikke din skyld. Det er ham, der skal slette billedet og stoppe med at true dig.
Her er det, du kan gøre:
• Bliv ved med at fortælle dig selv, at det ikke er din skyld. Du må også gerne ringe til os på 116111. Så skal vi nok hjælpe dig med at fortælle dig, at det ikke er din skyld.
• Selvom det kan være svært, så vil jeg råde dig til at fortælle ham, at det er ulovligt, at han har nøgenbilledet af dig. Du kan skrive en sms til ham, hvor der står: “Hej, du skal slette billedet af mig med det samme. Det er meget ulovligt, at du har det billede.”
• Fortæl dine forældre om det. Jeg ved godt, det kan være grænseoverskridende, men dine forældre kan hjælpe dig med at kontakte ham. Når først du har sagt det, tror jeg, det vil være en stor lettelse for dig. Du kan sige: “Mor/far, det her er meget svært at sige. Men jeg har sendt et billede af mig selv til én over snap chat. Jeg har brug for, I hjælper mig med det.” – du kan også vise dine forældre mit svar til dig. Så behøver du ikke sige noget.
Jeg håber sådan, at du får sagt det til dine forældre. Hvis du hellere vil sige det til en anden voksen fx din lærer, så er det også helt okay. Så længe du får sagt det til en god voksen.
Det er nemlig ham, der skal skamme sig over at true dig. Du skal ikke skamme dig over noget.
Du kan læse lidt mere om de ting, du kan gøre her: SletDet
Du kan også ringe til SletDet. De er søde og har snakket med en masse børn, som har prøvet det samme, som du oplever lige nu.
De varmeste tanker og knus fra BørneTelefonen