Brev
Kæreste starter på efterskole
Hej børnetelefonen.
Min kæreste starter på efterskole efter sommerferien og jeg er lidt bange for hvem hun skal være sammen med, altså om det er en anden dreng. Jeg ved heller ikke hvis det nu er en dreng om de så “får noget” for hinanden. Vil virkelig ikke miste hende til en eller anden hun er sammen med på efterskolen.
Pls hjælp mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det er rigtig godt, at du skriver. For det du skriver i dit brev, er en helt normal bekymring, som mange unge kærestepar har, når de skal være væk fra hinanden i kortere eller længere tid.
Du skriver, at du er bange for, at hun er sammen med en anden på efterskolen. Og især for at de får noget for hinanden – altså bliver vilde med hinanden. Jeg tænker, at det betyder, at du faktisk er rigtigt bange for at miste hende. Mon det er sådan du har det?
Når man er ung og tager væk hjemmefra, samtidig med at man har en kæreste derhjemme, så er der selvfølgelig en risiko for, at sådan noget kan ske. Men jeg tænker, at der også er en risiko for, at det kan ske, for den der bliver hjemme. Det kan måske også være, at du der skal være hjemme, møder en du bliver glad for. Jeg kan godt læse i dit brev, at det tænker du slet ikke på, fordi du er meget glad for din kæreste.
Et råd kan være, at du fortæller din kæreste om, hvordan du føler det. Og måske også spørger hende, om hun måske har tænkt nogle af de samme tanker. Man kan komme meget langt ved at tale sammen. Jeg kan ikke læse ud af dit brev, om allerede I har talt sammen om det her. Det kan være en rigtigt god idé at tale sammen, inden hun tager på efterskole. Både fortælle hende om de bekymringer, du har. Men også høre, hvad hun tænker om det. På den måde har I fået lavet en forventningsafstemning, inden hun tager afsted.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan det være en god idé i jeres snak at fortælle hende, hvor glad du er for hende. Så hun ikke er i tvivl om, at du gerne vil fortsætte med jeres forhold, imens hun er på efterskole.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at få taget fat i hende, så du med mere ro i sindet kan sende hende på efterskole.
De bedste hilsener
BørneTelefonen