Brev
jeg vil væk
hej brevkassen
det her er lidt en del af selvmords-tanker, selvværd, skole, familie, religion, lesbisk.
jeg har været sammen med en pige i 1 måned. hun var sød sjov kloge. men jeg må ikke være sammen med samme kød i min religion det er så latterligt. vi slå op.
jeg sydes selv at jeg er tyg men alle siger at jeg er tynd.
spiser kun 1 gang om dagen og for kun 8 timers søvnen. det ret hårdt
mange gange har jeg tænkt at det ville værre beder hvis jeg var død
for 1 år siden bliv jeg erklæredet ordblind det var vildt hårdt
min mor vil har at jeg er en “rigtig pige” og at jeg skal gå med kjole
min far siger at jeg skal gå med hijab
som i nok har gættet er jeg muslim
jeg syndes da er for mange regler for en 12 som mig
har gået med hijab i 3 år
jeg føler mig som en dreng inden i
men uden på er jeg ful pige
jeg vil godt kippe mig kort hår altså som de fleste drenge
men min mor siger at jeg godt må men hun gør det aldrig
min far når en skeler mig ud er jeg ved at besvime altså bogstaveligtalt jeg ser hans vrede i øjner
den eneste jeg snakker med om det er min kusine som har det på samme måde
kh 12 år i pige
(hjælp mig)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Vi på børnetelefonen vil rigtig gerne hjælp dig.
Som jeg læser dit brev, så bliver du ikke set som den, du er. Og du har svært ved at leve op til de forventninger, som dine forældre og din religion har til dig.
Jeg kan høre, at du gør dit bedste for at leve op til andres forventninger. Du slår op med din kæreste. Du har gået med hijab i 3 år. Du har stadig langt hår, selv om du gerne vil have kort hår. Og du prøver at leve op til en masse regler, selv om det er for hårdt. Det virker ikke som om, at du har plads til alle de regler.
Du er pige uden på og dreng indeni. Du vil gerne gå i tøj, du har det godt med. Også selv om mange piger går med kjoler. Du vil gerne selv vælge din kæreste. Og om det er en pige eller en dreng. Også selv om religionen siger noget andet.
Og ved du hvad. Det er helt rimelige ønsker og behov du har.
Det er også almindeligt, at man gerne vil gøre sine forældre glade. Men der skal også være plads til dig. Det skal ikke være på bekostning af, at du selv bliver væk.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at du måske har gjort så meget for at leve op til dine forældres forventninger, at du har tilsidesat dine egne ønsker og behov. Og det i sådan en grad, at du begynder at føle, at der er noget forkert ved dig. At du føler at du burde være en anden, end den du er!
Eller måske, du er nået til et punkt, hvor du siger STOP: Jeg har forsøgt at være den, min forældre ønsker. Men det er bare ikke sådan, jeg er. Og nu kan jeg ikke forsøge mere. Jeg vil have lov til at være den, jeg er.
Ja eller måske det er noget helt andet.
Men uanset hvad det er, så har du ret til at være den du er. Også selv om det, du vælger, ikke lever op til andres forventninger.
Det lyder som om, din mor måske gerne vil hjælpe dig. Hun har sagt ja til kort hår, selvom der endnu ikke er sket noget.
Måske føler din mor også, at hun skal leve op til nogle forventninger, som hun hellere ikke synes om!
Men som sagt: Det er bare nogle tanker jeg får. Jeg ved det jo ikke.
Det må være en kæmpe hjælp og støtte, at du har en kusine. For hun oplever det samme. Det kan føles som en stor hjælp at tale med andre, der oplever det samme.
Du er også velkommen til at ringe til os på børnetelefonen, på tlf.116 111. Hvis du har brug for at tale om, hvordan du kommer videre, og hvilke muligheder du har.
Du har også mulighed for at kontakte Red Center (Etnisk Ung) De ved en masse om de konflikter, der kan opstår, når man ikke lever op til forældrenes og familiens forventninger.
Jeg tænker, at du er på rette vej.
Du har indset, at du ikke kan leve op til andres forventninger, da der slet ikke er plads til dig.
Det er rigtig godt, at du har kontaktet os. Det fortæller mig, at du er opsat på at finde din vej. Så du kan få et liv, der passer til den, du er. Det er så flot
Det er også sejt, at du ikke lader dig begrænse af, at du er udfordret med at stave – alligevel vælger du at skriver til os! Det fortæller mig, at du er meget modig.
Jeg ønsker det bedste for dig, og at du finder den rette, som bedst kan hjælpe dig videre.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen