Brev
Jeg skal starte i gymnasiet
Hej Børnetelefonen.
Jeg skal starte på gymnasiet efter sommerferien, men jeg er utrolig bange.
Jeg har angst I forvejen, og jeg kender kun 2 som skal starte på det samme gymnasium.
Jeg hader at møde nye mennesker, og overhovedet at skulle forholde mig til at skulle at min hverdag skal ændres.
Jeg kan godt lide mine rutiner.
Jeg er også virkelig nervøs for at få et angstanfald, og at andre tror jeg bare gør det for at få opmærksomhed.
Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal klare mig igennem det her.
Har i nogle idéer?
Kh pige på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år,
Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig, at du skal starte i gymnasiet. Alt det nye kan være svært at forholde sig til. Det er godt, at du har skrevet her, så du ikke går helt alene med dine tanker.
For de fleste er det svært at skulle noget helt nyt, som for eksempel at starte i gymnasiet og ikke kende nogen der. Jeg kan dog forstå på dig, at det fylder lidt mere end det.
Jeg synes at det er rigtig godt, at du er opmærksom på dine tanker og at du mærker efter. Jeg kan dog med sikkerhed sige, at næsten alle vil være nervøse/spændte på den første tid i gymnasiet. Der vil være mange, der ligesom dig, bare kender en enkelt, eller måske slet  ingen, og alle skal forholde sig til en hel masse nyt. Jeg skriver dette, da det måske kan være en lille trøst, at det er helt ok og helt  normalt at være bange/nervøs/spændt på 1. skoledag og tiden efter. Samtidig kan jeg også se på dit brev, at det i dit tilfælde drejer sig om lidt mere. Og jeg synes det er rigtig flot, at du har skrevet det her og på denne måde taget stilling til dine følelser.
Du skriver, at du i forvejen har angst, hvilket påvirker dig i denne situation. Taler du mon allerede med nogen om angst og dine belymringer for det nye ved gymnasie start? Din læge eller en anden? Hvis du gør, synes jeg bestemt, at du skal nævne det der.
Kan du mon tale med dine forældre eller én af dem og de tanker du gør dig? Det vil jeg ihvertfald anbefale dig. Det er vigtigt, at dine forældre ved, at du har det svært så du kan tale med dem, når du skal begynde. Jeg tænker også på, om I mon kan tale med nogen fra gymnasiet, så de ved det. Når man starter i gymnasiet, får man tit tilknyttet en lærer som er den primære voksne for klassen det 1. år. Måske er det en ide, at du sammen med dine forældre får fat i denne lærer, hvis der er sådan en, og fortæller læreren hvordan du har det. Så har du ihvertfald den støtte når du starter. Så ved du, at der er en der kan hjælpe dig og i det skjulte er lidt ekstra opmærksom på, hvordan du har det. Det kan nok være en god støtte for dig.
Det kan også være en idé at tage hen på gymnasiet inden det bliver sommerferie, så du kan se hvordan det er, uden at det lige er dig der skal til timer. Det kan være sammen med den person du ved skal på samme gymnasium eller måske en af dine forældre. Ville det hjælpe på at du bliver lidt mere tryg. Måske har gymansiet et intra eller Lectio, hvor du kan se, hvem du skal gå i klasse med. Så kunne du måske tage initiativ til at mødes med dem eller nogen af dem, så I allerede har lært hinanden lidt at kende. De andre er jo også spændte på de nye, de skal gå i klasse med.
Jeg vil også foreslå dig, at ringe til Børnetelefonen på 116 111, der sidder voksne klar til at lytte til dig og guide dig. Måske kan du der få nogle flere råd, til hvad du kan gøre i forbindelse med opstart i gymnasiet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen