Brev
Jeg skal fremstå perfekt
Hej bb
Jeg skriver herind, fordi jeg står i en lidt svær situation. Jeg har i nu omkring et års tid tumlet med angst (om jeg er god nok, social angst osv). Jeg har med mine forældres hjælp fundet frem til, at grunden til angsten er, at jeg er bange for at blive dømt af andre. Og det passer – selv med mennesker jeg egentlig ikke bryder mig om. Når jeg f.eks. skal fremlægge, ligger jeg mærke til, at min stemme f.eks. ryster og at jeg bliver rød i hovedet, selvom jeg godt ved at andre ikke ligger mærke til det. Det medfører så oftest en angstanfald hvor jeg virkelig bliver bange.
Derfor begyndte jeg (da jeg fandt ud af at jeg havde angst), helt ubevidst, at få mig selv til at fremstå perfekt – jeg brugte meget lang tid på mit tøj, hår og ansigt. Jeg står ofte foran spejlet og øver mig i hvordan jeg skal smile, bevæge mig, LIGE PRÆCIS hvordan mit hår skal sidde og så videre…Og som sagt så gør jeg det her ubevidst, og det er først for nylig at jeg har opdaget at jeg overhovedet gør det.
Det har udviklet sig til, at selv når jeg er alene og ingen kan se mig, så skal jeg stadig fremstå perfekt, (jeg retter stadig mit hår, tøj osv, selv når det er at jeg ligger i min seng om natten) for af en eller anden grund, så har jeg det som om at hvis jeg ikke er perfekt, så dømmer folk mig. Jeg ved godt at de vil dømme mig alligevel, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det frem til den del af mig der siger det modsatte.
Med hensyn til social angst, så er det langt bedre nu, en for eksempel et år siden. Dengang kunne jeg nærmest ikke snakke med nogen uden at gå helt i baglås, men nu er det største problem fremlæggelser hvor al opmærksomhed er rettet mod mig – jeg kan sagtens føre en samtale med alle nu.
Jeg ved godt at det med at være perfekt lyder latterligt, og det er en af grundene til at jeg ikke skrev herind nogen før.
Jeg vil gerne vide, hvad jeg kan gøre for ikke at være så bange for hvad andre tænker om mig, og om andre på min alder har det på samme måde, fordi jeg har ikke hørt om det her før.
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det godt, du skriver ind. Du er virkelig god til at sætte ord på dine tanker og følelser omkring angst. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil undgå at have bekymringer om, hvad andre tænker om dig.
Det er meget modigt af dig, at du, efter lang tid, har turdet tage skridtet og skrevet herind. Du synes, det med at være perfekt lyder latterligt, men det synes jeg bestemt ikke, det gør. Vi taler og skriver med rigtig mange på din alder, der har det på helt samme måde. Det er bare ofte ikke noget man taler højt om, og når man går alene med tankerne og bekymringerne, får de lov til at styre.
Du har søgt hjælp hos dine forældre, og det er rigtig godt, at du har åbnet op omkring dine tanker, så de kan hjælpe dig. Du er også allerede nået rigtig langt i forhold til social angst – virkelig sejt og godt gået. Jeg tænker på, om du kan bruge nogle af dine erfaringer her i forhold til at blive mere rolig, når du skal fremlægge? Måske havde du lagt en plan, sat dig nogle små delmål og tog små skridt? Sådan at du gik fra at tale med dem, du følte dig tryg ved til langsomt at udvide kredsen af mennesker, du kunne tale med?
Jeg tænker, at for at du kan blive mere tryg ved fremlæggelser, så skal du have lagt en plan, og det er vigtigt, at de voksne omkring dig hjælper. Du har allerede talt med dine forældre, og de kunne hjælpe dig med at få talt med din lærer om, hvordan du har det. Sammen vil I kunne lægge en plan, sådan at du med små skridt bliver mere tryg i situationen. Det kan være, at første skridt er, at du på en uge skal række hånden op 3 gange.
Derefter kan I langsomt udvide det. Når det kommer til fremlæggelser, kan det også være en ide, at du laver opgaverne sammen med en klassekammerat, så I kan støtte hinanden. Det vil måske også være en idé, at I får mulighed for at fremlægge for hinanden i mindre grupper på 3-5 stykker. Det kan føles mere trygt. Eller at du øver dig sammen med nogen fra klassen – måske efter skole, så I er det lokale, hvor I plejer at fremlægge. Jeg er sikker på, at andre i klassen også synes, at det ville være godt. Der er nemlig rigtig mange som også føler sig usikre og utrygge ved at stå foran andre og fortælle om et emne.
Det kan også være, at der er et forløb eller anden hjælp, som du kan få gennem lægen eller kommunen. Mange kommuner har forløb til børn og unge, som kæmper med de samme ting, som har gjort og gør nu. Nogle steder hedder det Cool Kids forløb og andre gange noget andet. Måske kan du og dine forældre tjekke om det er muligt i jeres kommune.
Jeg håber, du kan bruge mine råd, og jeg håber også, at du langsomt kan få åbnet op omkring dine tanker over for dine klassekammerater. Her kan du også starte i det små med at fortælle det til den ven eller veninde, du er mest tryg ved. Så er jeg tror jrg, at du med tiden vil blive mere rolig og lære at acceptere, at du ikke behøver at kontrollere, hvad andre tænker omkring dig.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for at vende dine tanker igen. Det kan du gøre på BørneTelefonen på 116 111 eller på sms eller chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen