Brev
Jeg har et problem
Hej!
Jeg har et problem jeg længe har tænkt over, mange er lidt for tykke, men jeg derimod er alt for tynd. Det giver mig et problem, for jeg kan ikke finde nogle og snakke med. Min forældre lytter ikke helt, de siger bare: “Spis noget mere”. Der er ikke nogen i min klasse der har samme problem.
Jeg forsøgte at snakke med sundhedsplejersken, hun sagde at jeg vejede 13 kilo for lidt. Jeg er 12 år og er 1.58 høj, jeg vejer kun 34,3 kilo. Jeg ved ikke helt om det er alvorligt, men hun sagde at det var vigtigt at jeg spiste mere, og at jeg skulle have et godt lag smør på mit rugbrød, og at jeg skulle spise mindst 2 portioner ved hvert måltid.
Så jeg begyndte at blive bange, jeg havde nemlig hørt at hvis man ikke vejede nok kunne man miste indre organer, og jeg er jo i den alder hvor man lige er kommet i puberten, og hvor man begynder at udvikle sig, man er jo også begyndt at syntes piger er lidt mere spændende, men jeg er så bange for at jeg mister eller får nogle bygnings fejl, nu hvor jeg vejer så lidt.
Jeg håber i kan hjælpe, og at i vil svare.
Hilsen R.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære R,
Som du selv er inde på, så sker der rigtig meget i puberteten – både fysisk og psykisk. Dine klassekammerater ser formentlig ret forskellige ud, da nogle ikke er gået i puberteten endnu, og andre har været i puberteten noget tid. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig udenfor, hvis der ikke er andre, der er tynde som dig, men du skal vide, at det som regel er helt normalt at være tynd i din alder.
For det meste er det kroppens egen ’beslutning’ at se ud, som den gør. Det mest sandsynlige er, at din krop i øjeblikket bruger sin energi på at vokse ’opad’ - det er langt vigtigere end at vokse ’udad’. Først når du er næsten færdig med at vokse ’opad’ vil din krop begynde at bruge energien på at vokse ’udad’, så du får større muskler og mere fedt på kroppen. Giver det mon mening, det jeg skriver?  Det er selvfølgelig vigtigt, at du ikke sulter dig selv, for det kan kroppen tage skade af, men hvis du spiser som andre i din alder, spiser du nok.
Jeg ved godt, at de fleste ikke synes, at det er et problem at være tynd. Mon du føler dig alene med det, fordi der er mange, der ikke kan forstå, at det er noget, der generer dig? Det lyder som om, dine forældre ikke helt har forstået, at du er ked af at være tynd, og også er bange for, om du kan tage skade af det. Jeg synes derfor, du skal snakke med dem igen, evt. vise dem det brev, som du skrev herind og mit svar. Det kan jo være, din far eller mor også var tynde, da de var børn, og derfor ikke har tænkt mere over det. Måske de har et billede af dem selv, da de var i din alder, som du kan se?
Det var en rigtig god idé at tage til sundhedsplejersken, for det er vigtigt at sikre, at du vokser, som du skal. Mon du skal se hende igen? Hvis hun havde været bekymret for dig, havde hun nok anbefalet, at du tog til lægen, tror du ikke? Lige meget hvad kunne det måske være rart for dig, at én af dine forældre gik med dig til sundhedsplejersken, så I kunne lægge en plan i fællesskab?
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og vil kontakte os igen, hvis du skulle få brug for det. Du skal være stolt over, at du skrev herind, at du selv tog til sundhedsplejersken og ellers er så god til at finde ud af, hvad der er godt, og hvad der er mindre godt. Jeg er sikker på, at der også er piger, som vil synes, at en som dig er spændende, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen