Brev
Er jeg tyk??
Hej
Jeg er en dreng på 12.
Jeg synes jeg er tyk. jeg er 160 og vejer 51,3.
Jeg synes at jeg er tyk og man kan os godt se at jeg er lidt kraftig.
Det er os bare det jeg har lidt muskel som når jeg spænder i maven kan jeg godt mærke min mave muskeler men jeg kan os hive 1cm. Fedt/hud.
Så er jeg tyk?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12 år.
Du er bestemt ikke tyk!
Ud fra din højde og vægt vil jeg sige, at du er helt perfekt.
Vi ser alle sammen forskellige ud. Der er nogle, som er meget spinkelt bygget, med tynde og spinkle knogler. Så er der nogle, som er lidt kraftigere bygget, med større og kraftigere knogler. To personer kan veje fuldstændig det samme, men hvis en af dem er spinkelt bygget, vil den person altid se tyndere ud, selvom det ikke er tilfældet.
Så når du skriver, at du er lidt kraftig, så tænker jeg, at du måske er kraftigere bygget end dem, du sammenligner dig med.
Du skriver, at du godt kan mærke din mavemuskler, men at du stadig kan hive hud/fedt ud fra din mave når du spænder. Det er helt normalt, at man kan hive ud i sin hud, når man spænder mavemusklerne. Så du skal nok se efter en ekstra gang, om det er hud eller fedt, du kan hive ud i. Men når det så er sagt, er det på ingen måde usundt eller betyder, at man er tyk, hvis man har 1 cm fedt på sin mave.
Det er vigtigt, at man har det godt med, hvordan man ser ud. Og at man føler sig sund og stærk. Jeg ved slet ikke, om du dyrker noget sport? Men langt de fleste mennesker får det bedre med sig selv og deres krop, når de bruger den. Så det kunne du overveje.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt. Og husk, at din krop med garanti er bygget helt, som den skal være.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.