Karseklippet

Hej jeg overvejer at klippe karseklip på mig jeg ville gøre det i et stykke tid men jeg er bange for at det ikke bliver pænt jeg har lige nu en midterskilning ned under ørerne som jeg har groet i cirka et halvt år men da jeg er begyndt at gå med kasket fordi mit hår blev ikke flot sidste gang jeg blev klippet så jeg tænker at der jo ikke er så meget at miste. Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tusinde tak for dit brev.

Du har fundet ud af, at du gerne vil have karseklippet hår. Det er meget almindeligt, at man prøver forskellige stile af og på den måde finder ud af, hvad man godt kan lide.

Det lyder som om, at du er klar på noget nyt. Du går alligevel en del med kasket og den sidste klipning efterlod dit hår på en ikke tilfredstillende måde for dig.

Men jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvis det også kan føles overvældende at klippe meget af ens hår. Man kan få masser af tanker om hvorvidt det ville klæde én eller om det ville gro tilbage igen.

Nu har du heldigvis en strategi, når det ikke er som du vil have = kasket! Derfor har du som du siger, måske ikke så meget at miste, hvis det nu ikke bliver helt som du troede. Omvendt, kan du smide kasketten, hvis det bliver rigtig godt.

Der findes mange typer frisure

På internettet kan man finde meget inspiration til klipninger. Det kan fx være frisurere, der får lige netop dine træk frem på den flotteste måde.

Der er ingen regler, men mange gode råd. Ingen er forpligtet til at følge disse, det er nemlig bare en lille guide til at finde en frisure hvis man er i tvivl.

Tal med andre om det

Har du mon snakket med dine forældre eller venner omkring dine tanker om at blive klippet. Måske kan de hjælpe dig eller give deres mening på hvad de tænker ville klæde dig.

Måske kan du spørger din forældre, om det er muligt at blive klippet hos en frisør. Her kan frisøren måske give deres professionelle mening på hvad der ville passe helt perfekt til dig.

Jeg håber du kan bruge nogle af mine forslag.

Med dette brev har du vist mig hvor sej du er, ved at række ud efter hjælp når du er i tvivl. Det er en rigtig god egenskab at have!

Husk du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med nogen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.