Brev
Jeg har det vildt dårligt for tiden,..
Kære BB
Det her har begyndt lige siden jeg var 11 år – nu er jeg 12. Jeg ved ikke helt om det er humørsvinger eller sådan noget men jeg er meget ked af det og bange lige for tiden, men jeg forstår det slet ikke fordi jeg har en god familie og hver fredag har jeg en dag hvor jeg snakker med min lærer om hvordan det går i skolen.
Men jeg tænker meget over hvordan det er at dø, og om man nogensinde lever op igen jeg er vildt totalt bange for døden og fremtiden. Jeg synes også, at det føltes enormt underligt at jeg engang selv skal være voksen og at jeg skal have børn. Det skræmmer mig meget, at tænke på at jeg selv får børn og det bliver svært når jeg bliver mor og de er børnene. Det er fordi jeg gerne vil blive ved, at være et barn men jeg bliver snart 13 og jeg orker ikke at være teenager.
Jeg ved slet ikke hvor jeg hører til for jeg er meget forvirret lige for tiden, og lidt bange for fremtiden. Men andre gange har jeg det bedre. Fx når jeg tænker på moderne dans som jeg går til, og elsker det mere end alt bliver jeg i godt humør og når jeg tænker på S….. min bedste veninde som jeg går med dans til bliver jeg også glad, og når jeg er sammen med hende, glemmer jeg pludselig alt om fremtiden og alt det der dumme ting.
Men jeg kan ikke gøre for de tanker de popper bare op. Så er jeg også meget ked af det lige for tiden fordi jeg ikke kan logge ind på min email og på min gosupermodel længere jeg bruger meget min gosupermodel blog hvor jeg skriver en dagbog hver eneste dag men nu kan jeg ikke logge på den mere, og det er så træls for jeg har haft de problemer mage gange før, så mange at min mor er blevet træt når jeg græder fordi jeg ikke kan logge ind på mine ting.
Men jeg ved ikke hvad der lige sker for mig det er også ret ulækkert fordi mit sved er begyndt at lugte, og at jeg har fået udflåd. Jeg har lige ét spørgsmål om udflåd hvis nu der kommer sindsyg meget ud, at det sviner hele trusserne er det et tegn på, at menstruation snart kommer? Hvornår får jeg så min menstruation? Mange siger at de snart kommer nu når jeg har udflåd men jeg er også vildt bange for menstruation – ja bare en klam tanke om, at jeg er i bad og blodet løber ud imens klamt!
Jeg er også bange for teenageårene jeg er bange for at feste og komme fuld hjem for det er ikke lige mig at være teenager jeg ser kun den lille pige hos min familie, og ikke den store pige nej det er alt for flovt synes jeg. Men hælp pleas
Hilsen, Den anonyme 12-årige 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige
Hvor lyder du bare som en sød og tænksom pige, der er rigtig god til at sætte ord på alle de følelser og tanker, du går med omkring, nutiden og fremtiden…
Jeg vil starte med at fortælle dig, at du, ud fra det du beskriver, minder mig om en helt almindelig pige på 12, snart 13 år… Din krop og din tankegang forandrer sig meget i de år du går i møde, men jeg får lyst til at sige, at det er dig, der bestemmer, hvor hurtigt det skal gå med at blive ’rigtig’ teenager. Alderen er bare et tal, og måske bliver du påvirket af, at de andre i klassen begynder at tale om at feste og om at drikke alkohol. Når man er en pige på 12 år, er det slet ikke meningen, at man skal være fuld…
Når det er sagt, så kan du selvfølgelig ikke styre, hvor hurtigt din krop udvikler sig og hvornår du får din menstruation. Noget tyder også på, at du er på vej til at få menstruation, nu hvor du får en del udflåd… Jeg kan sagtens forstå, at du bliver lidt nervøs, men jeg kan fortælle dig, at blodet ikke ’løber’ ud. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget man bløder. Man siger, at en pige bløder under en deciliter per måned (og det er ikke særlig meget…) Du kan måske prøve at finde et decilitermål i køkkenet og se, hvor meget det er… Når man bløder omkring menstruation, løber det ikke ligeså hurtigt, som hvis du for eksempel kommer til at skære dig i fingeren.
Du fortæller om din bedste veninde S, som du går til dans med og som du bliver rigtig glad af at være sammen med… Det lyder som en pige, du stoler på, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan du ville have det med at snakke lidt med hende (indimellem I har det sjovt!)? Måske kan hun genkende nogle af de ting, du er ked af og bange for. Jeg gætter på, at enhver pige i din alder bliver lidt skræmt ved at tanken om at skulle være mor (?) Hvad tror du mon?
Døden er en mærkelig ting… Det tror jeg, at mange mennesker synes. Det er svært at forholde sig til den, netop fordi vi ikke ved, hvad der sker, når vi ikke her mere.
Du fortæller, at du snakker med din lærer hver fredag, om hvordan det går i skolen… Har du nogensinde fortalt hende om nogle af de tanker, du går med omkring livet og teenageårene? Måske kan du lokke hende/ham til at tage nogle af dine tanker op som emner i en klassens time for eksempel. (Og de andre behøver jo ikke at vide, at det er dig, der har foreslået det…) Hvordan tror du, det ville være at høre, hvad nogle af de andre i klassen tænker om at blive teenager og blive mor/far?
Jeg er rigtig glad for at høre, at du har en god familie… Men fordi man har en god familie, kan man godt blive ked af det en gang imellem, og det er helt ok. Har du mon fortalt din mor om, hvorfor du bliver så ked af det, når du ikke kan komme ind på din goSupermodel-blog? Måske kunne du prøve at snakke med hende om, hvad du bruger den til…? Og fortælle, hvad du går og tænker om livet. Måske kan hun genkende nogle af dine tanker fra den gang hun var en ung pige? (Og så vil jeg lige sige, at mødre godt kan være nogle glemsomme nogle en gang imellem…) Jeg tænker, at det er lidt vigtigt for dig at få en snak med hende om, hvad det betyder for dig at have en E-mail og en goSupermodel-profil, som du kan logge ind på. Hvad tænker du?
Hvis du får brug for hjælp til, hvordan du kan tale med hende om det, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen, hvor rådgiveren kan spørge lidt mere ind til, hvad du laver på din E-mail og goSupermodel, så I måske sammen kan finde på nogle forslag til, hvordan du bedst får forklaret din mor om det…
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive her til brevkassen igen :)
Kærlig hilsen, BørneTelefonen