Brev
jeg er så bange
hej bb
min aler bedste veninde k betyder alt for mig(så meget at jeg ikke kan vælge mellem hende og min familie).
problemet er bare at hun er tynd…. alt for tynd hun er 12 og veger 26 kg…
vi er lige som jing og jang8på mange pungter) hun er lav og tynd jeg er halv høj og tyk og vi har så det tilfælles at vi begge elsker my little pony og sygt uhuggelige ting
vi er også begge meget følsomme og stille og vi vil begge dø………….. hun ved ikke at jeg også vil dø… men det er ikke problemet det er at hun før har prøvet hun lavede engang et lille snit i hendes hals fordi…. ja…..jeg er bare å bange for at det vill lykkedes hende næste gang(hendes foreldre ved det)
hjælp please.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver herind. Din veninde er meget heldig, at hun har en ven som dig, der bekymrer sig, og som gerne vil hjælpe hende.
Det kan være rigtig svært at se på, når et menneske, man holder af, har det rigtig skidt. Og at skære i sin hals og have tanker om selvmord er en meget alvorlig ting. Derfor forstår jeg godt, hvis du er bange og bekymrer dig om din veninde.
Når din veninde har det sådan, som du fortæller, tænker jeg, at hun kan have brug for professionel hjælp. Der kan være mange grunde til, at man tænker på selvmord, men det er en voldsom løsning, og der findes altid en anden mulighed.
Du skriver, at hendes forældre ved det. Det er jeg glad for at høre. Man skal nemlig ikke gå alene med tanker om at dø. Måske kunne det være en idé, at du tog fat i hendes forældre og fik en snak med dem. Du kunne fortælle dem, at du er alvorligt bekymret for din veninde. At du tror, hun har brug for mere hjælp.
Du kan også fortælle din veninde, at hun har mulighed for at gå til sin egen læge eller skolepsykologen. Hvis hun ikke har lyst til det, kan du også fortælle hende, at hun kan kontakte os på telefon, sms eller chat på 116111.
Når du skriver, at du også vil dø, bliver jeg bekymret for dig. Derfor tror jeg også, det kunne være godt for dig at fortælle en voksen, hvordan du har det. Det er nemlig slet ikke meningen, at man skal gå rundt og tænke på at dø.
Hvis du synes, det er svært at tage fat i dine forældre, kan du f.eks. også gå til din lærer, en klub medarbejder eller en anden fra din familie. Det vigtigste er, at der er en voksen, der får at vide, hvordan du har det, så han eller hun kan hjælpe dig til at få det godt.
Du har allerede vist et stort mod ved at skrive herind. Det håber jeg, du kan bruge til at få talt med din veninde og hendes forældre.
Men ligeså vigtigt er det, at du har mod på at få fortalt nogen om, hvordan du har det. At gå med tanker om at dø kan være rigtig hårdt og udmattende. Lidt ligesom at gå med en stor taske fyldt med tunge sten.
Får man talt med nogen om, hvordan man har det, er det oftest en stor lettelse og et stort skridt på vejen til at få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen