Jeg er nervøs!!!

Jeg har lige fundet ud af at jeg har ADD og at der er noget medicin jeg kan tage. Der gør at min hjerne virker normalt.

Men jeg er bange for at det medicin vil ændre den måde jeg tænker på eller er på. Eller at jeg ikke længere er mig selv. Jeg er for nervøs til at snakke med en voksen om det.

Jeg er bange ror at det er farligt. Men når det er læger der giver det så er det jo nok ikke. Og hvor lang tid skal jeg overhovedet ha det? Jeg er bare så nervøs og ved ikke hvad jeg skal gøre!!!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 12 årig pige

Sikke nogle gode tanker, du gør dig. At få stillet en diagnose, kan både være en lettelse og en forskrækkelse på samme tid.

En lettelse, at finde ud af, at der er en årsag til ens reaktioner. En forskrækkelse, at finde ud af, at man “fejler” noget og ikke er som andre er flest.

Jeg kan sagtens forstå dine overvejelser om medicinen. På nogle områder kommer du jo til at få det anderledes – forhåbentlig på en god måde, idet medicinen gerne skulle hjælpe dig med dine udfordringer.

Min erfaring fra andre børn/unge er, at det er svært i starten, fordi det føles anderledes end man er vant til. Men med tiden bliver man glad for den hjælp medicinen giver en. Ligesom dine omgivelser også lige skal vænne sig til, at din adfærd ændrer sig lidt.

Heldigvis vil du være dig selv lige meget hvad – din personlighed vil skinne igennem. Det er ikke meningen med medicinen at ændre din personlighed, men derimod at hjælpe dig til at kunne fungere bedre i din hverdag. Det kan være med til at give mere ro og overblik.

Jeg vil foreslå dig at tale med dine forældre om det- de har sikkert også gjort sig nogle tanker. Måske har lægen fortalt dem mere om det, end du har hørt.

Jeg vil foreslå dig, at du og dine forældre taler med lægen om alle dine tanker. For det er gode og vigtige tanker – selvfølgelig vil du vide mere om, hvad medicinen kommer til at gøre ved dig, og om hvor længe du skal tage den.

Måske kunne du vise dine forældre dit brev til mig og mit svar til dig – så har I noget at tale ud fra, og det kan være din måde at huske det hele på.

Måske kan dine forældre eller din læge finde et sted hvor børn med ADD kan mødes og tale om deres tanker og deres erfaringer.

Jeg håber, at du får nogle gode snakke, og at du får svar på alle dine spørgsmål. Jeg håber, at du vil trives godt med medicinen og oplever, at din hverdag bliver nemmere.

De aller varmeste tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.