Brev
Jeg er blevet voldtaget
Kære brevkasse
jeg er blevet voldtaget
jeg er bange for at blive gravid
jeg har ikke taget en gravisitetstest
jeg har maget ondt i min mave
jeg har også prøvet at begå selvmord fordi jeg er blevet voldtaget
jeg har ingen venner der hjælper mig
min mor og far ved det ikke
jeg tør ikke at fortælle dem det
min lære ved det heller ikke
hvad skal jeg gøre?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive herind. For det du har oplevet, skal du ikke gå med alene.
Du har brug for hjælp. Du skal have hjælp til at finde ud af, om du er gravid. Men du skal også have hjælp, fordi du er blevet voldtaget. Det er nemlig meget alvorligt – og jeg kan derfor godt forstå, at du har det svært lige nu.
Du skriver også, at du har meget ondt i maven. Derfor bliver jeg bekymret for, om du er kommet til skade. Det er derfor også vigtigt, at du hurtigt kommer til læge.
Jeg ved fra andre børn og unge, der er blevet voldtaget, at det kan være rigtig svært at fortælle det til nogen. Jeg kan derfor godt forstå, at du ikke har fået fortalt dine forældre eller din lærer om det endnu.
Men jeg ved også, at det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp. Og du skal have hjælp fra en voksen.
Derfor er den en rigtig god ide, at du finder en voksen snart, du kan snakke med.
Hvis ikke du har lyst til at tale med dine forældre eller dine lærere, kan du finde en anden voksen.
Måske en pædagog fra din SFO eller fritidshjem?
Måske en voksen fra en fritidsinteresse, du går til. Eller har gået til?
Måske dine bedsteforældre?
Måske en anden fra din familie?
Måske din nabo?
Måske en af dine veninders mor eller far?
Måske sundhedsplejersken på din skole?
Eller en anden voksen, du er tryg ved.
Hvis det er svært at tale om, så kan du skrive et brev i stedet. Du kan også vise dit brev og mit svar til den voksne.
Jeg ved, at man godt kan komme til at føle, at det er ens egen skyld, at man er blevet voldtaget. Måske har du også tænkt sådan? Og måske er det derfor, du ikke har fortalt nogen om det?
Men det er IKKE din skyld. Det skal du huske.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at finde en voksen, der kan hjælpe dig.
Mange knus og tanker fra Børnetelefonen