Brev
Jeg er bange om natten
Hjælp
jeg er mega Om natten og kan ikke sove i min egen seng men sover derfor inde hos min mor Og far…
Jeg er bange for alle de ånder og uhyggelige ting man hære om på nettet og ved ikke hvad jeg skal gøre…
Jeg får sådan en stor klump i maven om aftenen og bliver mega jumpy og nervøs!
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige.
Det er så fint at du skriver, for det lyder som om, at du gerne vil sove i din egen seng igen.
Først vil jeg sige, at der er mange børn, der synes, at det er svært at sove om natten, eller som ikke kan lide at sove i deres egen seng alene. Det er også ofte sådan at bekymringer kan virke større om aftenen end de måske er om dagen.
Du skriver, at du sover hos din mor og far. Jeg forstår, at det er fordi, du bliver  bange for ånder og uhyggelige ting du hører på nettet. Og derfor får du en stor klump i halsen og bliver nervøs om aftenen. Jeg kan ikke læse ud af det, du skriver, om du har talt med din mor og far om det, og om I talt om, hvordan du kan få hjælp til både at være mindre nervøs og bange, og til at sove på dit eget værelse igen.
Der findes psykologer/terapeuter, f.eks. i kommunen som arbejder med at hjælpe børn og unge med netop sådanne problemer. Jeg tænker på, om du kunne tage fat i dine forældre, og om I sammen kunne kigge på nettet, om I kan finde f.eks. en psykolog, der kan hjælpe. I kan måske også tale med din lærer eller lederen på din skole, som ved mere om, hvordan man kan få hjælp i kommunen.
Jeg vil slutte af med at give dig nogle råd til noget, du kan gøre her og nu.
Først og fremmest, så nævner du de ting, du ser og hører på nettet. Kan du (måske med hjælp fra dine forældre) se og høre færre af disse ting? Det er ikke alle, der reagerer ens på de ting de hører og ser. Nogle børn bliver ikke påvirkede, mens andre bliver meget påvirkede. Vi er forskellige, og derfor er det heller ikke sikkert at alle kan holde til at se de samme ting.
Hvis du er bange for, om der er ånder på dit værelse, så kan du prøve at tale med dig selv eller med dine forældre om, hvad sandsynligheden egentlig er for, om der er ånder på værelset, om du kender nogen, der har mødt ånder på deres værelser, om dine forældre har prøvet det (osv.). Når du har tænkt dette, så kan du – hver gang du bliver bange for ånder – prøve at tænke på denne “samtale” du har haft med dig selv/dine forældre. Måske kan du endda lave et slags mantra, som du kan sige til dig selv (f.eks. “Jeg ved der ikke findes ånder herinde. Jeg er træt og skal sove”).
Og sidst men ikke mindst, så kom jeg til at tænke på det her med at sove alene. Det lyder som om, at noget af det, du er bange for, er, når du skal falde i søvn om aftenen – du kan ikke lide at ligge alene…er det mon rigtigt forstået? Hvis det er sådan, så kan du aftale med dine forældre, at de sidder hos dig inde på dit værelse, til du sover. Og når de så har gjort det nogle gange og du er rigtigt god til det, så kan de f.eks. sidde henne ved døren, og derefter ude i gangen osv.
Måske kan dette også hjælpe dig til at være mindre bange, hvis du vågner om natten.
Jeg håber, at du får mod på at tale med dine forældre om det. Du kunne jo for eksempel vise dem dit brev, du har sendt herind og mit svar på brevet.
Kh
BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.