Brev
jeg er bange for “virkeligheden”
hej
jeg er en pige på 12 år lige fra sommerferien til at jeg skulle gå i 4. kasse fordi jeg var hjemme hos en pige fra klassen, hun satte en film på der var uhyggelig (det sagde hun også, godt nok) jeg blev virkelig bange, og sov hos mine forældre hver nat i et par måneder.
siden har vi set film, youtubeklip set billeder og hørt historier i skolen. som dog for det meste handler om virkeligheden, og derefter er jeg kommet ked af det hjem og sovet inde ved mine forældre (det er dog blevet mindrer for hver gang). men jo ældre jeg bliver jo alvorliger emner har vi i skolen.
mine førældre ved det. mine lære og venner. det bekymre mig, at jeg bliver så bange, ked af det og får kvalme af de der ting, for hvad så når jeg bliver voksen, hvis jeg så også bliver bange for at flytte hjemmefra til den tid.
hilsen den bekymrede.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er modig. Modig, fordi du tør fortælle om ting, som bekymrer dig, og som gør dig bange. Det, at du kan fortælle både dine forældre, lærer og venner om, hvordan du har det, tænker jeg, er rigtig sejt af dig – super flot. Jeg tænker, at du måske lige nu oplever at din verden – din virkelighed bliver større og større. Det kan føles svært at finde ud af, men jeg tænker, at det er noget som sker i takt med at du bliver ældre. Måske kan det lige nu virke meget uoverskuelig at kunne gøre noget ved alle de ting, du ser på computer og oplever i skolen.
Jeg tænker at det stadigt er vigtigt for dig, at blive ved med at gøre opmærksom på, hvordan du føler det med forskellige oplevelser. Jeg tænker, du måske kan lave en aftale med din lærer hvor du fortæller om de ting, der kan gøre dig bekymret. Din lærer kan måske så forud for noget I skal se, tale med dig om indholdet. Tror du, at du kan det..? Det kan måske også være en ide for dig og din lærer, at I sammen, efter en time med indhold du syntes er ubehageligt, tager en snak om det. Du kan måske også lave en slags dagbog, hvori du skriver om, hvad der gør dig bange..? Hvis du skriver datoer i, kan du måske bladre tilbage og sammen med eksempelvis dine forældre læse i bogen. Måske finder I sammen ud af, at tingene har ændret sig fra du skrev om dem første gang...  Når du sammen med dine venner skal se film, tænker jeg, det kunne være en god ide på forhånd at vurdere om indholdet vil skræmme dig. Hvis du er i tvivl, så lad være at se filmen. Dig og vennerne kan i stedet vælge sjove, romantiske eller andre temaer til en god filmhyggeaften. Mon det kan være en mulighed..? Når jeg læser dit brev, virker det til, at du har et godt forhold til dine forældre. Når du skal til at flytte hjemmefra om mange år, kan det eksempelvis gøres i etaper. Mange børn vælger at tage på efterskole som det første skridt hjemmefra. På efterskolen er der voksne til at hjælpe og andre unge omkring dig. Måske var en efterskole noget for dig til den tid..? Der vil du også have nogle voksne at betro dig til, hvis du oplever at blive bange. Hvis du føler at du har mere brug for at tale med nogle helt andre, kunne det måske være en ide for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe dertil, og der er nogle søde rådgivere, der kan tale med dig. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.