Jeg blev truet

Jeg var ude med mine venner ca 10 m fra mit hus.

Lige pludselig kommer der 3 drenge, jeg kender 2 af dem.

Den ene var jeg en gang venner med og den anden hader mig. Den der hader mig siger lige pludselig “Har du været inde i hulen?” På en meget truende måde. Jeg siger nej.

Han kommer virkelig tæt på mig med sit ansigt. Vores pander røre næsten hinanden. Han tager fat i min trøje og siger “Du er ringe til at lyve”

jeg siger så “Jeg lyver ikke”

så siger han at jeg ikke skal spille smart. Han siger så “Hvis du gør det igen så henter jeg min onkel. Er det forstået?” Jeg siger bare ja. Han sagde også at han ville slå mig ned. Så gik han.

Det gjorde mig bare virkelig nervøs og ked af det.

Jeg ved ikke hvad han kan finde på, han virker meget ustabil. Han går også til karate så jeg tør ikke at sige ham imod. Jeg tror heller ikke at det var tomme trusler fordi han er meget voldelig. Han er lige så gammel som mig.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Jeg kan godt forstå, at det gør dig nervøs og ked af det. Det er hverken rart eller okay at blive truet, sådan som ham drengen gjorde det. Det er godt, at du reagerer på det.

Du skal selvfølgelig ikke gå og være bange for, om han kan finde på at gøre dig noget. Det skal der gøres noget ved.
Mange af dem der siger sådan noget, som han gør, siger det fordi, de synes det virker sejt. Måske er det bare noget, som han siger. Men det gør det ikke okay.

Jeg kommer til at tænke på, hvor du kender de drenge fra? Er det mon fra skolen?

Hvis det er det, tænker jeg, at det ville være rigtig godt at tage en snak med din lærer om det. Det er bestemt ikke at sladre. Det er bare at passe på sig selv og andre.
Fortæl hvad der er sket, og at det har gjort dig nervøs. Din lærer kan måske tage en snak med drengene omkring, hvordan man opfører sig over for andre. Og at det ikke er okay at true osv. Det ved drengen måske også godt inderst inde.
Du kan sige til din lærer, at du helst ikke vil have, at de ved at du har talt med ham/hende om det.

Derudover synes jeg også, at du skal tage en snak med dine forældre om det. Det er rart at fortælle til ens forældre, hvis man er utryg. De kan hjælpe dig med at få lidt ro på, hvis du bliver bange eller bekymret.

Du kan måske lave en aftale med dem om, at hvis drengene kommer forbi igen, så sender du dem en SMS eller ringer dem op. Så kan dine forældre komme ud og se, om alt er ok.

Du skal i hvert fald vide, at du på ingen måde har gjort noget galt. Det er godt, at du reagerer og mærker, at du havde brug for at tale med nogen om det - flot at du skrev herind!

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.