Hvorfor mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.

Det er godt, at du skriver til BørneTelefonen, for jeg synes bestemt, du har brug for hjælp. Det er trist for dig, at din mor skal i fængsel. Selv om det " kun " er 3 måneder, så kan det være meget lang tid sammen med din far, når han er voldelig og alkoholiker. Det skal du ikke gå alene med.

Jeg synes bestemt, at kommunen skal have at vide, hvordan du har det. Det er nemlig kommunen, der skal hjælpe børn som dig, der ikke har det godt derhjemme. Måske kan du få hjælp fra en lærer. Prøv at tænke på, hvilken lærer, du synes er bedst til at lytte til eleverne. Når du har fundet ud af, hvem det er, vil jeg foreslå, at du fortæller ham/ hende om, hvordan du har det derhjemme. Og du har brug for hjælp.

Du kan også få hjælp  af en voksen fra BørneTelefonen, vi kalder der også for en bisidder. Vors bisidder vil hjælpe og støtte dig, inden og når der skal være møder med kommunen. Der er rigtig mange børn, der har haft stor glæde af at få hjælp på den måde. Hvis du gerne vil have en bisidder, kan du enten ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller du kan ringe på 3555 5559 og bede om at tale med en bisidder.

Det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet, fordi din mor sidder i fængsel. Det synes jeg, du skal fortælle til din klasselærer. Især i denne tid har du brug for at have det godt i skolen. Hvis din klasselærer får at vide, at du bliver mobbet, så håber jeg virkeligt, at der bliver gjort alt for at hjælpe dig. Så skynd dig at fortælle det, så det kan blive stoppet. Hvis du ikke lige har mod på at sige det til en lærer, kan du måske også skrive til din lærer på intra. Det kan sommetider være nemmere at skrive det.

Du er altid velkommen på 116111 - vi vil også meget gerne hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.