Brev
Min mor
Hej jeg er 11 år og min mor sælger ulovlige hunde og det har hun i 3 år politiet har haft fat i hende mange gange og hun skal måske i fængsel jeg har gået med det i et stykke tid og bliver tit ret ked af det nå jeg tænker på det😭😭
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du har gået rundt i noget tid og været ked af det på grund af bekymringer om din mor. Det er altid utrygt, når man ikke rigtig ved, hvad der kommer til at ske. Så jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Du skriver, at din mor sælger ulovlige hunde. Nu skal hun måske i fængsel. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret. Du får sikkert en hel masse tanker om, hvad der så skal ske med dig. Måske tænker du over, hvor du skal bo? Hvem der skal passe på dig? Hvad du skal gøre, hvis du kommer til at savne din mor? Hvad du skal sige til kammeraterne?
Du har sikkert en helt masse spørgsmål til det hele. Og derfor kunne det være godt for dig at have en voksen at tale med.
Har du prøvet at tale med din mor om det? Jeg spørger, fordi jeg tror, at hun må vide lidt om, hvad der kommer til at ske. Ellers kan hun måske sige noget om, hvornår I får besked. Og I kan aftale, at hun taler med dig lige så snart, hun ved noget.
Jeg kommer til at tænke på om der er andre, der ved, at hun måske skal i fængsel? Jeg ved, at mange børn og unge, der har det svært, får det bedre af at snakke med nogen om det.
Er der derfor en fra din familie, en lærer, en vens mor eller far, som du ville kunne snakke med? De kan måske også hjælpe dig med at få snakket med din mor, så hun husker at fortælle dig, hvad der skal ske.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at tale med nogen om fængsel. Jeg har talt med andre børn, hvis mor og far var i fængsel, og de fortæller, at de er flove. Måske har du det også sådan. Men du har ikke noget at være flov over. Du har ikke gjort noget forkert. Og selvom din mor har gjort noget ulovligt, så kan hun jo sagtens være en god mor og et godt menneske. Nogle voksne kommer desværre bare til at rode sig ud i noget skidt.
Du skal vide, at du ikke er den eneste, der har en mor eller far, der er i fængsel. Der findes også steder, hvor man kan mødes med andre børn, hvis mor eller far er i fængsel. Hvis din mor kommer i fængsel kunne du derfor overveje at se nærmere på sådan et sted. Se mere her
Jeg ved ikke, hvordan din mors sag kommer til at gå. Men jeg får lyst til at fortælle dig, at hvis du skal have møder med kommunen, så tilbyder vi hos BørneTelefonen en gratis bisidder. Det siger jeg ikke for at skræmme dig, men blot sige, at der er mere hjælp at hente, hvis du skulle få brug for det.
En bisidder er en voksen, der hjælper dig med at tale din sag og som sikre, at alle regler bliver overholdt. Du har faktisk ret til at få en bisidder, hvis du skal til møde i kommunen eller andet. Du kan se mere om bisidderne her
Du er velkommen til at ringe til os på 116111 og høre mere. Her kan du også få en snak med en rådgiver. Vi sidder altid klar til at rådgive og hjælpe så godt vi kan.
Det er rigtig godt, at du har rakt ud og bedt om hjælp. Jeg håber, at du får en god snak med din mor, så du kan blive mere rolig. Og så håber jeg, at du vil bede om mere hjælp, hvis det viser sig, at hun skal i fængsel.
De bedste ønsker og kærlig hilsen fra
BørneTelefonen.