hvordan siger jeg det?!

hej Børretelefonen jeg er en pige på 11 år.

Jeg havde været kærester med min eks i 5 måneder. men hvis nu vi lige spoler tilbage i tiden. Jeg havde lige samlet mod nok til at sige til mine søstre at jeg havde en kæreste. det skal lige siges at min eks bor ved sidden af mine halvsøskendes far. og jeg kalder mine halvsøstre for søstre.

mine søstre havde drillet mig en gang med ham da vi kørte forbi hans hus og jeg blev ret ked af det. men min ene søster sagde at søstre kun var her for at hjælpe. siden da har min bedsteveninde sagt at hun hade min eks da han var min kæreste og hun pressede mg lidt til at slå p med ham. men altså jeg er glad for at VI SLOG OP. OG MIG OG MIN BEDSTEVENINDE ER VENNER IGEN.

men problemet er lidt hvordan jeg for sagt til mine søstre at jeg slog op med ham. fordi jeg vil ikke sige noget med min veninde.
jeg fik også slået op på en helt forkert måde.
først der ville jeg mødes med ham, men han ko aldrig.
efter de spurgte det hvad det var jeg ville .og så sagde jeg at jeg slog op.

og der fik jeg mega dårlig samvittighed over at jeg havde skrevet det til ham. så jeg blev kærester med ham igen og løg overfor ham med at jeg kunne lide ham. Dagen efter der spurgte han mig om jeg kun blev kærester med ham fordi jeg ville slå op med ham ansigt til ansigt til ansigt. der sagde jeg så ja.

jeg skrev også at jeg gerne ville være hans ven. bare lige info men vi går i parallelklasse. men han ville ikkevære mig ven fordi jeg havde løget overfor ham. og jeg vil bare ikke have at mine søstre noglesinde nævner ham igen. men jeg ved heller ikke hvordan jeg siger det.

jeg ligger hver dag når jeg skal sove og sige til mig selv: det hele skal nok gå, livet går videre og alt mulig andet. med venlig hilsen hende med alle stavefejlene.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11 årige pige

Tak for dit brev. Modigt og godt, at du deler dine bekymringer med andre, i stedet for at gå med dem alene.

Jeg har læst dit brev flere gange, og jeg kan godt mærke, at du er i lidt af en “kattepine” – altså en vanskelig situation. Jeg kan ikke læse alt ud af dit brev, så der er jo meget, jeg ikke ved. Men jeg tænker lidt på, hvad det mon er, der gør det så vigtigt for dig, at du fortæller dine søstre de ting du nævner?

Altså at du har slået op med din kæreste og at du har noget med din veninde?

Jeg ser sådan på det, at alle mennesker, også du, har ret til at bestemme, hvad vi fortæller videre til andre. Dine tanker er dine egne. Du kan vælge, hvad du vil sige til andre. Det er helt almindeligt, at vi mennesker har nogle tanker vi tænker og ting vi gør, som vi beholder for os selv.

Jeg tror altså ikke på, at du har pligt til at fortælle dine søstre alle ting. Jeg fortæller heller ikke min søster alting.

Noget andet du tænker på og som du lyder lidt nervøs for, er måden du slog op med din kæreste på. Det kender jeg godt – det der med, at man ikke lige får gjort tingene på den aller pæneste måde. Du vil altid have mulighed for at sige til din ekskæreste, at du gerne vil undskylde for måden du slog op på. Så viser du ham, at du tænker på, hvordan han har det.

Når jeg læser det med din veninde, kan jeg godt blive lidt i tvivl, om du slog op med din kæreste, fordi du følte dig presset til det? Altså om I ikke kunne være venner, da du havde din kæreste? Du fortæller, at du er glad for, at I nu godt kan være veninder igen, efter at du ikke har din kæreste mere? Jeg håber jeg har forstået det rigtigt? Det er måske også en lidt svær situation?

Jeg håber, du er ok med, at du har slået op med din kæreste – at det er noget, du selv har bestemt.

Hvis du har brug for at snakke med en fra BørneTelefonen, kan du ringe på 116111. Så kommer du til at tale med en voksen, der kan hjælpe dig lidt til ro i alt det her.

Jeg håber du kan bruge svaret til at få lidt orden på dine spekulationer.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.