Hvordan får jeg dem til at lytte?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig at tænke på, om de gør alvor af deres “løfte”. Vold og hævn løser bestemt ingenting. Tvært imod gør det alting meget værre. Dels vil du komme til at stå som den, der har opildnet til vold, og dels bringer de sig selv i en dårlig situation, hvis de slår på nogen; ej at forglemme fyrens fysiske og psykiske skader efter et overfald.

Jeg fornemmer også, at det er alle de her ting som bekymrer dig, og at det også er derfor, du meget klart har prøvet at fortælle dine brødre og venner, at du skal lade ham være. Det er godt, du så klart melder ud overfor dem.

Vold er også strafbart, som du sikkert allerede ved, så hvis man tæsker nogen, så kan offeret melde én til politiet, og så bliver man straffet med en bøde eller fængsel, og man får en plettet straffeattest, som gør, at man ikke kan få et hvilket som helst slags job. Det synes jeg, at du skal sige til dem, hvis de bliver ved med at tale om det.

Som du siger, har fyren ikke gjort andet end at knuse dit hjerte for en tid, og det kommer både du og han til at opleve mange gange i jeres liv. Det er frygteligt, når det står på, men det går over, og hjertet heles igen. Det skriver du også selv så fint. Det er en del af livet og den risiko, man løber, når man bliver forelsket og prøver at blive kærester.

Når alt det er sagt, så er det et kæmpe kompliment til dig, at du har så mange loyale drenge i dit liv, som holder af dig i en grad, hvor de er parat til at bringe sig selv i fare for at beskytte dig og være der for dig. De er nogle guttermænd, er de. De skal bare lige finde ud af, hvordan de kan passe på dig – uden at gøre ulovligheder.

Lige nu har de en alder, hvor de også har brug for at vise, at de er modige og hjertet på rettested. Det er en del af det at være ung dreng. De udfordrer hinanden, overgår hinanden, laver styrkeprøver og andre konkurrencer med ord og mod for at få den bedste position i pigernes øjne. De har brug for beundring. Derfor puster de sig op. Det sker tit, når man står på broen mellem at være barn og voksen.

Jeg tror ikke, at de gør rigtig alvor af deres trusler, for de færreste har lyst til at slå på andre, når det kommer til stykket, men når man er i gruppe, kan man godt komme til at hidse hinanden op til alt muligt. Det er en almindelig gruppeting. Så prøv, om du kan undgå at tale med dem om det, når du er sammen med flere af dem.

Jeg synes, at du skal sige til dem, at du er så super glad for, at de er sådan nogle gode venner/brødre, og at det betyder så meget for dig at vide, at de er der, og at du ved, at du altid kan bede om hjælp, hvis du har brug for det.
Det vil gøre dem glade og få dem til at vokse på en god måde.

Og så kan du sige til dem, at du ikke er i fare eller føler dig bange. Det eneste der egentlig gør dig utryg lige nu, er deres trusler overfor fyren. Og det er jo dumt.

Sig til dem, at visse ting er man nødt til at klare selv uden hjælp fra stærke fyre; og det her er én af dem.
Fortæl dem, at du bare har brug for en skulder at græde ud hos, når du er ked af det – og en trøstende hånd på ryggen.

Og måske er det faktisk det, dine drenge tilbyder dig. De er bare ikke så gode til at gøre det på den rigtige måde endnu. Det kommer med erfaringen og alderen. Her kan du hjælpe dem godt på vej ved at fortælle dem præcis, hvad du har brug for.
Det tror jeg godt, at du ville kunne, for det lader til, at de har dyb respekt for dig.

Jeg håber du får en god snak med dem, og får fortalt dem, hvordan de kan passe på dig, uden at skulle slå på andre.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.