Brev
Hvad vil de andre sig
Jeg vil gerne flytte skole, men jeg er bange for hvad min klasse vi sige
for sidst en person flyttede blev alle kede af det og og sure og ingen har kontakten med hende
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du tænker på, hvad dine klassekammerater mon vil sige, hvis du flytter skole.
Deres reaktioner ved at blive kede af det eller sure, når andre har valgt at skifte, kan umiddelbart godt virke som en ubehagelig følelse. Omvendt kan man og se det som, at de måske føler sig svigtet, kede af det og forladt - måske sidder nogle i klassen tilbage med en følelse af, at det måske var på grund af dem, at personen valgte at flytte skole - også selv om det ikke er tilfældet.
Jeg synes, at det er rigtig godt hvis man har mulighed for at holde kontakt med nogle af sine gamle venner, når man starter på en ny skole. Det kan tage lidt til at skabe nye venskaber og derfor kan man godt have brug for at kunne snakke med nogen, som kender en rigtig godt.
Samtidig er det vigtigt at bruge tid med sine nye klassekammerater - de har måske gået i samme klasse længe og derfor har de nok også nok r de allerede skabt tætte relationer. For det meste er børn rigtig gode til at være åbne over for at tage imod nye og det er et rigtig godt udgangspunkt, når man starter i en ny klasse.
Når man tænker på at skifte skole, er det vigtigt at gøre sig nogle gode overvejelser og samtidig er det vigtigt, at de voksne omkring en også tror, at det er den bedste løsning. Mange ting kan man snakke om og arbejde på bliver bedre - det er også værd at tage med i sine overvejelser. Hvis det ikke går så godt i den klasse, som du går i, så kunne det være at skolen skulle gøre mere for trivslen i klassen? Her fra BørneTelefonen har I mulighed for at  komme ud på skolen - du kan læse mere her: https://bornsvilkar.dk/radgivning/undervisning/undervisning Det er også en god idé at fortælle de voksne om det, hvis vi skal komme ud til jer.
Jeg håber, at du får dig en god snak med dine forældre og dine lærere på skolen, så I sammen kan finde den bedste løsning, som passer til dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen