Brev

Hjælp, jeg er bange for mine problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Det lyder til, at du har det svært i øjeblikket, så det er godt at du skriver til os.

Tillykke med dit nye job. Det er godt, at du er glad der. En god arbejdsplads med gode kollegaer kan have stor betydning for, at man trives og har det godt.

Du skriver, at din søster og forældre har holdt julehygge uden dig. Det er da på ingen måder fair. Har du spurgt dine forældre om, hvordan det kunne være? Og hvad med din søster – undrer hun sig ikke over, at du ikke var med?

Det kan være rigtig svært at tale med andre om svære ting. Derfor kan det være en hjælp for nogen at skrive et brev. Du skriver rigtig godt, så kunne en mulighed være, at du skrev et brev til din mor og far? Du kunne også vise dem det brev, som du har sendt til os.

Måske har du også mod på at skrive i brevet eller beskeden til dine forældre og din søster om, hvordan du oplever det derhjemme og det med julehyggen. At du bliver rigtig ked af det, og føler at du ikke betyder noget i familien. At du går og er trist over de ting, at du har brug for, at det også spørger ind i til dig, og de ting, du interesserer dig for. Ville det være en idé?

Du kunne fx også spørge din mor eller far, om tid til at være sammen med dig. Det kunne være dig og din mor eller far, som går en tur eller laver noget andet sammen, hvor det bare er jer to. Så der er tid til at snakke og lytte til hinanden.

Når man har det svært, så er det vigtig at dele sine tanker med andre. Det er ikke sundt at gå og være ked af det helt alene. Hvem kunne du forestille dig, at du ville dele dine tanker med? Og kunne du få en snak med den person?

Du har engang gået til psykolog, men gør det ikke mere. Måske du kunne starte op igen hos en anden psykolog? Det handler meget om kemi, så selvom du har haft en psykolog, der nu ikke kunne hjælpe dig mere, så behøver det ikke ske igen.

Måske kan du tale med din læge, hvis du har brug for at tale med en psykolog. Din læge kan henvise dig videre til rette sted. Din læge kan også tale med dig om, hvordan du har det, og kan også tale eller kontakte dine forældre og tale med dem om det.

Kender du foreningen mod selvskade? De er en anonym rådgivning ligesom os. Du kunne måske tage kontakt til dem og fortælle om dengang du cuttede. De ved en masse om, hvordan du kommer videre til at blive glad igen. Du kan finde mere om deres rådgivning her: Selvskade og spiseforstyrrelser

Du er også altid velkommen til at ringe til rådgivningen på BørneTelefonen på 116111. Vi har også chat og sms.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat