Brev
Hjælp, jeg er bange for mine problemer
Hej, jeg er en pige på 15 år.
Jeg har nogen problemer med min familie og jeg er meget skoletræt. Når jeg er uvenner med mine forældre, føler jeg mig tit usynlig overfor min mor og far. De spørger ikke rigtig ind til mit nye job som jeg er meget glad for, men de snakker hele tiden med min søster om hendes job. Forleden dag holdte de også julehygge uden mig og de fortalte ikke noget om det (Det er tradition herhjemme, så bliver meget ked af det over det).
Jeg er ret skoletræt her for tiden og er derfor bange for at det kommer til at gå ud over min uddannelse og jeg kommer tit til at overtænke og danne bekymringer (Jeg går i 8).
Jeg har haft en periode for ca. 1 år siden, hvor jeg cuttede i mig selv. Jeg er bange for at ryge tilbage til det pågrund af de her problemer. Jeg har ikke lyst til at havne der igen, fordi at det ville gøre min familie og mange af mine tætte kede af det, og det gør også bare min situation værre i det hele taget.
Jeg har været til psykolog med det og det har hjulpet dengang, men jeg har fået af vide, at hun ikke kan hjælpe mig mere. Jeg er bange for at jeg bliver sendt på psykiatrisk hospital, hvis min mor finder ud af at jeg har de her tanker.
Jeg håber at jeg kan få hjælp, fordi jeg vil rigtig gerne være den glade pige som jeg var for ikke så længe siden.
Håber at i kan hjælpe mig.
Kh Anonym pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har det svært i øjeblikket, så det er godt at du skriver til os.
Tillykke med dit nye job. Det er godt, at du er glad der. En god arbejdsplads med gode kollegaer kan have stor betydning for, at man trives og har det godt.
Du skriver, at din søster og forældre har holdt julehygge uden dig. Det er da på ingen måder fair. Har du spurgt dine forældre om, hvordan det kunne være? Og hvad med din søster – undrer hun sig ikke over, at du ikke var med?
Det kan være rigtig svært at tale med andre om svære ting. Derfor kan det være en hjælp for nogen at skrive et brev. Du skriver rigtig godt, så kunne en mulighed være, at du skrev et brev til din mor og far? Du kunne også vise dem det brev, som du har sendt til os.
Måske har du også mod på at skrive i brevet eller beskeden til dine forældre og din søster om, hvordan du oplever det derhjemme og det med julehyggen. At du bliver rigtig ked af det, og føler at du ikke betyder noget i familien. At du går og er trist over de ting, at du har brug for, at det også spørger ind i til dig, og de ting, du interesserer dig for. Ville det være en idé?
Du kunne fx også spørge din mor eller far, om tid til at være sammen med dig. Det kunne være dig og din mor eller far, som går en tur eller laver noget andet sammen, hvor det bare er jer to. Så der er tid til at snakke og lytte til hinanden.
Når man har det svært, så er det vigtig at dele sine tanker med andre. Det er ikke sundt at gå og være ked af det helt alene. Hvem kunne du forestille dig, at du ville dele dine tanker med? Og kunne du få en snak med den person?
Du har engang gået til psykolog, men gør det ikke mere. Måske du kunne starte op igen hos en anden psykolog? Det handler meget om kemi, så selvom du har haft en psykolog, der nu ikke kunne hjælpe dig mere, så behøver det ikke ske igen.
Måske kan du tale med din læge, hvis du har brug for at tale med en psykolog. Din læge kan henvise dig videre til rette sted. Din læge kan også tale med dig om, hvordan du har det, og kan også tale eller kontakte dine forældre og tale med dem om det.
Kender du foreningen mod selvskade? De er en anonym rådgivning ligesom os. Du kunne måske tage kontakt til dem og fortælle om dengang du cuttede. De ved en masse om, hvordan du kommer videre til at blive glad igen. Du kan finde mere om deres rådgivning her: Selvskade og spiseforstyrrelser
Du er også altid velkommen til at ringe til rådgivningen på BørneTelefonen på 116111. Vi har også chat og sms.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen