Brev
Hjæælp
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg har så mange tanker. Jeg tænker på går jorden under falder der en meteor ned. Dør jeg vis jeg har slim i halsen og ikke kan slue min pille ordlig
og jeg har ike rigtig nogle veninder hvad skal jeg gøre jeg begynder at spise mere og har også nogle maridt som handlerom sex kan græde af iingenting. Pinligt
og når jeg er til idræt så har jeg en følelse af at de andre glpr og glor det er ubehageligt hjælp
Hilsen den tankefuld pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om nogle af alle de tanker, du går og tumler med lige for tiden.
Du fortæller, at du ikke rigtig har nogle veninder, men jeg tænker på, om der måske er nogen andre, du har snakket med omkring alle de tanker du går med..? Jeg ved nemlig, at der er rigtig mange, som synes det er rart at komme ud med alt det, man går med inden i. Ikke fordi det altid ændrer så meget ved situationen, men bare det at man har fået lov til at snakke om det, kan være en lettelse. Måske du kender en, som vil være god at snakke med, det kan for eksempel være dine forældre, en bedstemor eller måske din klasselærer. Det kan også være, at du hellere vil snakke med en, som du ikke kender, så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af de søde rådgivere. Der er åbent fra 11 til 23 i hverdagene og fra 11 til 19 i weekenden.
Du fortæller også, at du er begyndt at spise mere... Der er mange, som begynder at spise mere, når de ikke har det så godt inden i. Nu ved jeg jo ikke, hvor meget du spiser, og hvad det er du spiser, men måske du kunne begynde at tænke over når du spiser, om du gør det fordi du er sulten, eller fordi du har det skidt inden i, eller du kunne skrælle en masse gulerødder eller skære nogle æbler i både og have dem i køleskabet, og når du så får lyst til at spise, så er det det du tager. Hvad tænker du om den idé?
Med hensyn til ikke rigtig at have nogen veninder, kunne det måske være en idé at starte med at finde ud af, hvem du gerne vil være veninder med. Måske der er en pige eller to i din klasse, som heller ikke rigtig har nogen veninder, eller bare nogen som du tænker, kunne være gode at være veninder med. Så kunne du prøve at finde ud af, hvad de interesserer sig for, måske går de til håndbold eller ridning i deres fritid eller er helt vilde med Justin Bieber – så kunne du prøve at spørge ind til det, de går op i, eller måske spørge om du må komme med til håndbold eller ridning en gang. Hvad tænker du om det? En anden idé kunne være, at spørge dine forældre, om du må holde en filmaften hjemme hos jer, og så måske invitere alle pigerne fra klassen, på den måde lærer de dig måske lidt bedre at kende. Kunne det være en idé?
Husk på at du altid er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, eller måske besøge BørneChatten her
http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.