Frygt for at miste min far

Jeg bor alene med far, han har højt blodtryk, og er overvægtig.
Er der større chance for han dør end den gennemsnitlige mand på 49?
Han træner 2 gange om ugen, men er stadig overvægtig, han tager også medicin mod forhøjet blodtryk.

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år

Tusind tak for dit brev.

Der er som sådan ikke en større risiko for, at din far dør nu sammenlignet med hvilken som helst anden mand på 49 år. Dog forstår jeg godt din bekymring for din far. Det er nemlig sådan, at overvægt og forhøjet blodtryk øger risikoen for en række sygdomme f.eks. sukkersyge og hjertekarsygdom. Har du mon hørt om dem?

Du skriver i dit brev, at din far træner 2 gange om ugen. Det tror jeg, at der mange mennesker der ikke gør. Fysisk aktivitet er godt og sundt – uanset om man er overvægtig eller ej. Fysisk aktivitet er dog især godt, hvis man er overvægtig. Det kan nemlig mindske risikoen for nogle af de sygdomme, som overvægten øger risikoen for. Giver det mening for dig?

Jeg bliver lidt nysgerrig på, om din far mon ved, at du faktisk frygter at miste ham, hvis ikke han taber sig? Jeg kan af dit brev ikke læse, om din far ønsker at tabe sig. Måske han altid har trænet et par gange om ugen og måske træner han netop i et forsøg på at tabe sig.

Jeg kender dog flere der har fået lyst til at tabe sig efter, at deres datter, søn, ægtefælle eller en god ven har fortalt, at de var bange for hvad der kunne ske hvis ikke de tabte sig. Måske din far bliver ked af det, hvis du fortæller ham, at du faktisk frygter at miste ham. Men måske, at det er okay, at han bliver ked af det, for det er jo i virkeligheden et udtryk for at du holder rigtig meget af ham. Og det kan måske give ham lyst til at træne endnu mere og tabe sig. Giver det mening?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Husk, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.