Brev
truet med vold
Brevet er anonymiseret af hensyn til den unge.
hej
mit navn er … jeg er 18 år gammel. her i weekenden var mig og nogle venner en tur i byen. da kom en helt fremmed person som kom over og…ja truet mig. efter han har overhørte en sætning som den ende af mine venner sagde “nååår ….. du drikker også som en tyrker” det skal så siges at min far er tyrker. men jeg selv er så dansk som noget kan være. men efter en hændelse har jeg næsten været panisk angst for at gå i byen. hvad kan jeg gøre ?
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Det er rigtig godt, at du skriver herind til os.
Det gør mig ondt at høre, at du har oplevet at blive truet! Det lyder meget ubehageligt. Det er på ingen måde i orden, og jeg håber virkelig ikke, at episoden fortsat vil hæmme dig i forhold til at gå i byen med dine venner fremover! Men jeg forstår godt, at du er rystet over det.
Som 18-årig er du myndig og du har ret til selv bestemme, om du drikker alkohol eller ej. Ved din familie mon, at du drikker alkohol? Måske det ville være en god idé at tale med nogen i din familie om det? Fordi hvis de ved det og ikke har noget imod det, så ved du også selv i højere grad, hvor du står, hvis du en dag bliver konfronteret igen. Hvis din far fx ikke har noget imod det, så kan du blot sige, at I ikke er troende i din familie eller noget i den stil (såfremt det er derfor). Ikke fordi du skal finde forklaringer og undskyldninger, når en fremmed truer dig, MEN det ville måske gøre, at du ikke er bange for at gå i byen. Det er ikke noget andre skal blande sig i. Selvfølgelig er det en god idé at lytte til sine forældre, men det ville være synd, hvis en vildt fremmed kom og tog glæden du har, ved at gå i byen, fra dig.
Måske det også kunne være en god idé, at du talte med dine venner om det, så de ikke er med til at udsætte dig på den måde. Det var helt sikkert ikke noget, de gjorde med vilje, men det er nok fint, at de ikke siger den slags, når I er ude i byen. Men der vil nok altid være nogen, som reagerer uheldigt, uden at der egentlig var en grund til det. Det var jo ikke ham, som kommentaren var henvendt til.  Samtidig skal du jo ikke lægge låg på, hvem du er, men du skal passe på dig selv og være varsom og klogere end de, som reagerer så voldsomt over ingenting. Det er frygteligt, at det er sådan. Stå ved dig selv og vær opmærksom.
Du kan også gå til politiet og anmelde truslerne. En ting er sikker, du skal helt klart ikke tie omkring sådan nogle hændelser. Det er ikke bare noget der skal ignoreres. Du har ret til at drikke alkohol stille og roligt, når du er i byen, hvis det er det du har lyst til.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du oplever noget lignende igen, ville jeg helt klart råde dig til at henvende dig til politiet, og du er selvfølgelig også velkommen til at skrive eller ringe til os igen. På nummer 116 111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen