Forsvinde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år

Jeg kan godt forstå, du har fået nok af at have det på den måde, for det er alt for meget smerte og negative tanker at leve med i sin hverdag. Du har allerede taget det vigtigste skridt – nemlig at lytte til dig selv og række ud for at få noget hjælp til at komme videre.

Når man føler sig alene og håbløs, som du  beskriver, kan man føle sig tom og ensom, men denne tilstand/følelse kan ændre sig når man får hjælp udefra. Støtten og hjælpen bliver mere mærkbar og tydelig, når man begynder at åbne op og fortælle (snakke eller skrive om) hvordan man har det.

Mange reagerer sådan, når man har det virkelig dårligt, så involverer man ikke andre personer, for det er så svært at gøre andre begribeligt hvor svært man har det, så man vælger at holde det for sig selv.

Jeg vil rigtig gerne opfordre dig til at finde en at snakke med. Måske i første omgang tage kontakt til www.Headspace.dk, de har unge rådgivning, hvor man komme ind og snakke med en rådgiver – der er også chat. Måske er der en rådgivning i nærheden af dig. Hos heaspace snakker man med den samme person hver gang.

Måske kan du også række ud til en person i din omgangskreds, det kan være et familiemedlem, en lærer/klubmedarbejder, en veninde eller en anden voksen du er tryg ved. Når man går med sine problemer alene, kan det nogle gange være svært at se mulighederne for at det kan blive anderledes, hvad tænker du om den ide?

Andres erfaringer, viden og tanker kan være meget værdifulde og brugbare, for at genfinde glæden og energien. Nu ved jeg ikke hvad smerten rummer, men kunne det være en mulighed for dig at søge støtte hos andre voksne?

Nu har du været ret åben i dit brev. Det får mig til at tænke på om, du måske oplever, at det med at skrive kan være hjælpsomt for dig. At det kan være en måde, som du kan få nogle af de svære ting ud af hovedet ved at få det ned på papir. Kunne det måske være en ide for dig at skrive dagbog eller måske en tankebog- digte?

Det lyder som om dine forældre heller ikke har det så nemt. Måske ville det også være hjælpsomt at snakke med en ungevejleder fra kommunen. En ungevejleder vil gøre sit bedste for at hjælpe dig til at få det bedre derhjemme. Men han/hun kan muligvis også hjælpe hjemmet hvis I sammen syntes det er en god ide.

Du kan google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune kan hjælpe dig. Med psykologhjælp eller andre former for støtte. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.

Jeg vil også lige nævne en anden rådgivning, der måske vil være god for dig at tale med:https://bornetelefonen.dk/henvisninger/tuba/

Dit brev fortæller mig at du er meget klar til at der skal ske nogle forbedringer, så du kan blive gladere. Hvis du vil, kan du både række ud til TUBA, headspace og din kommune. Det ene udelukker ikke det andet.

Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget, og jeg håber at du har mod på at tale med en voksen om hvordan du har det. Vi er i hvert fald klar på tlf. 116 111, når og hvis du har brug for at tale med os.

De varmeste og kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.