Brev
Farmand
Far i krig
Min far er udstationerede i Afghanistan
han er der lige nu
Jeg er bange for at han dør da han har en af de farligste poster
Har i nogen gode råd til ikke at være bange for det han kommer hjem om 4 måneder
Kh mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er forståeligt og helt naturligt, at du er bange for hvad der kan ske med din far mens han er udstationeret.
Det er vigtigt at kunne dele sine tanker og bekymringer med andre. Måske kan det være en hjælp for dig at tale med din mor om dine tanker. Nogle gange kan det nemlig være rart at kunne dele sine tanker og alle de ting du savner at gøre med din far. Hvornår kan du mon tale med din mor om det? Måske du sammen med mor kan gå ind på Forsvarets hjemmeside: http://veteran.forsvaret.dk/paaroerende/boern/Pages/boern2.aspx, hvor der er gode råd til hvordan din mor bedst kan tale med dig om far, men også forskellige aktiviteter, fx gå på opdagelse i en Virtuel lejr og et spil kaldet Dannebrogspillet.
Ens ”bange tanker” kan fylde meget. Måske kan det være en hjælp for dig at skrive dagbog. På den måde kan du komme ud med dine tanker. Nogle gange kan det være rart at få tankerne ned på papir. Det kan både give overblik og nogle oplever også, at det ikke fylder på samme måde i hovedet, fordi tankerne er kommet ned på papir.
For nogen kan det også være rart at få gjort ting, som normalt hjælper på at få ens tanker lidt på afstand og fokusere på noget andet. Det kan for eksempel være at dyrke sport, gå ture eller lave noget med ens veninder. Sommetider kan det være rart at give sig selv en pause fra det, der ellers fylder i hverdagen. Hvad ville være rart for dig at lave?
Det kan være en svær situation at være i, fordi der er så mange ukendte ting og at man ikke ved, hvordan de næste fire måneder bliver. Det er sejt af dig at skrive herind. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.