Farmand

Far i krig

Min far er udstationerede i Afghanistan

han er der lige nu

Jeg er bange for at han dør da han har en af de farligste poster

Har i nogen gode råd til ikke at være bange for det han kommer hjem om 4 måneder

Kh mig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det er forståeligt og helt naturligt, at du er bange for hvad der kan ske med din far mens han er udstationeret.

Det er vigtigt at kunne dele sine tanker og bekymringer med andre. Måske kan det være en hjælp for dig at tale med din mor om dine tanker. Nogle gange kan det nemlig være rart at kunne dele sine tanker og alle de ting du savner at gøre med din far. Hvornår kan du mon tale med din mor om det? Måske du sammen med mor kan gå ind på Forsvarets hjemmeside: http://veteran.forsvaret.dk/paaroerende/boern/Pages/boern2.aspx, hvor der er gode råd til hvordan din mor bedst kan tale med dig om far, men også forskellige aktiviteter, fx gå på opdagelse i en Virtuel lejr og et spil kaldet Dannebrogspillet.

Ens ”bange tanker” kan fylde meget. Måske kan det være en hjælp for dig at skrive dagbog. På den måde kan du komme ud med dine tanker. Nogle gange kan det være rart at få tankerne ned på papir. Det kan både give overblik og nogle oplever også, at det ikke fylder på samme måde i hovedet, fordi tankerne er kommet ned på papir.

For nogen kan det også være rart at få gjort ting, som normalt hjælper på at få ens tanker lidt på afstand og fokusere på noget andet. Det kan for eksempel være at dyrke sport, gå ture eller lave noget med ens veninder. Sommetider kan det være rart at give sig selv en pause fra det, der ellers fylder i hverdagen. Hvad ville være rart for dig at lave?

Det kan være en svær situation at være i, fordi der er så mange ukendte ting og at man ikke ved, hvordan de næste fire måneder bliver. Det er sejt af dig at skrive herind. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.