Er bange

Hej er en pige på 13 år

og har en kæreste og han har mange problemer der hjemme og er virkelig bekymret for ham fordi han vil løbe hjemme fra på fredag

og har spurgt ham hvor han ville bo og han ved det ikke og ville ikke have at han gå på gaden helt alene og han kan ikke komme hjem til mig dsv

så hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg forstår godt, at du er bekymret og føler, at du skal hjælpe din kæreste.

Det lyder til, at det ikke er rart for ham at være hjemme, derfor skal der også noget hjælp til ham fra nogle gode voksne.

Det du kan gøre er måske at tale med en voksen om det, så han får noget hjælp. Måske kan du tale med dine forældre om din bekymring? De vil måske kunne tage en snak med ham eller gå videre med det, så din kæreste kan få noget hjælp i denne svære situation.

Du kunne også snakke med en god lærer på din skole, som også har pligt til at hjælp børn, der står i noget, som er for svært at løse selv.

Du kan også fortælle din kæreste, at han altid er velkommen til at ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat. Måske kan du gøre det sammen med ham, hvis det er lidt svært. Det vigtigste er bare, at han får talt med nogen så han ikke føler sig alene med sine problemer derhjemme.

Her på BørneTelefonen kan han også få hjælp af en voksen, som kan sikre, at han får den hjælp han har ret til. Det er en bisidder, som kan hjælpe ham med at tale med kommunen om, at han gerne vil bo et andet sted. Du/I kan læse mere om vores bisidder her: Gratis bisidder fra BørneTelefonen

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.