Eksamensstress

Hej Børnetelefonen,

Jeg en pige på 17 år der har svært at håndtere pressede situationer til eksamen.

For mig er en presset situation når jeg får at vide at noget er forkert, eller når jeg ikke kan svare på et spørgsmål.

Jeg reagerer ved at bryde sammen og begynde at græde. Dette er ret forstyrrende, da jeg ikke vil virke svag over for min lærer og censor og selvfølgelig er det jo ikke sjovt for mig selv. Hvad kan dette skyldes?

Jeg er ellers ikke super nervøs til eksamener, men føler tværtimod ret rolig og ok forberedt, selvfølgelig med en vis normal spænding, lige indtil en af de førnævnte situationer opstår.

Har i nogle råd til hvad jeg kan gøre til eksempelvist at forbedre min reaktion, reagere anderledes og i det hele taget holde op med at græde.

Mvh. T.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T på 17 år,

Jeg ved, at der er mange, der kan genkende nogle af de ting og følelser, du beskriver i dit brev, så mange tak for det. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig (og måske også andre) med at få det lidt bedre med at gå til eksamen.

Man kan føle, at der er rigtig meget på spil, når man skal til eksamen: man har måske brugt lang tid på at forberede sig – og de fleste vil i det hele taget gerne klare sig godt til eksamen. Nogle vil endda rigtig gerne have den højst mulige karakter.

Man kan godt komme til at lægge så stort et pres på sig selv, at man går helt i sort, når man skal til eksamen – eller når man sidder til eksamen og f.eks. bliver spurgt om noget, man ikke kan svare på eller ikke kan huske svaret på. Der er også nogen, der, som dig, reagerer ved at græde.

Når man har det sådan, er det en rigtig god idé at tale med nogen om det, før man går til eksamen. Nu er eksamensperioden i gang, og måske har du et par eksamener tilbage, før du har sommerferie? Hvis det er tilfældet, kan det være, det hjælper dig at tale med dine forældre eller en veninde om det? Det har du måske allerede prøvet? Nogle gange kan man godt have brug for at snakke noget igennem mange gange, før det føles bedre. Måske har du brug for at tale med dine forældre om, hvordan du får det – og måske har du brug for at de fortæller dig, at det hele nok skal gå, og at det er helt OK, når man ikke kan svare på et spørgsmål til en eksamen. For det er nemlig helt OK. Man kan ikke forberede sig på alle spørgsmål i hele verden, før man går til eksamen, og mange kommer ud for, at de bliver spurgt om noget, de ikke lige kan svare på. Nogle er gode til at snakke uden om spørgsmålet, andre er heldige og gætter rigtigt, men det er også helt OK at sige ”Det kan jeg faktisk ikke huske svaret på lige nu” eller ”Det er simpelthen lige forsvundet fra min hukommelse” - "Det bliver jeg i tvivl om" - "Svaret dukker om lidt. Er det ok, jeg/vi går videre med det andet?" eller ”Det spørgsmål kender jeg desværre ikke svaret på”. Det er ikke svagt ikke at kunne svare på et spørgsmål, og det er slet ikke svagt at reagere på, at man bliver nervøs. Det er helt naturligt, men man kan tale med nogen om det og huske sig selv på, at det ikke gør noget, at man ikke kan svare på det hele.

Det kan være rart at tænke på, at læreren og censoren ønsker, at man klarer sig så godt som muligt. Hvis du har det godt med det, kan du også fortælle læreren og censoren, når du kommer ind i eksamenslokalet, at du ikke er nervøs lige nu, men at du godt kan blive det i løbet af eksamenen, så du håber, at I kan tage det lidt stille og roligt, hvis det sker. Det kan være rart at have meldt det ud, fordi læreren og censoren så ved, hvad der sker – og så er de måske bedre til at hjælpe dig med at falde til ro i situationen igen. Det kan også være, at det vil være rart for dig at skrive en mail til din lærer før eksamen - din lærer bør også have gode råd at give...lærerne er jo vant til eksamener og må have gode forslag?

Noget andet, der kan virke rigtig godt, er at skrive de tanker og følelser ned, du har oplevet eller er nervøs for at opleve, når du skal til eksamen. Du kan arbejde med at forestille og se for dig, hvad du vil gøre i situationen med et spørgsmål du ikke lige ved, hvad du vil svare på. Det kan hjælpe at få alle tankerne ud af hovedet, forberede dig på, hvad du kan gøre og nogle gange virker tankerne mindre ”skræmmende” eller ubehagelige, når de er kommet ud af hovedet og arbejdet igennem.

Når du skal til eksamen igen næste år, kan du snakke med dine lærere om, hvordan du har det med at gå til eksamen. Faktisk er det noget, du vil kunne snakke med dine lærere om allerede efter sommerferien. Der findes nemlig forskellige personer, der kan hjælpe en med at få det bedre med at gå til eksamen: det kan f.eks. være en skole- eller studenterpsykolog eller en studievejleder. En psykolog eller studievejleder kan hjælpe en med at finde nogle værktøjer, som kan hjælpe med at gøre eksamen til en god oplevelse – det kan det nemlig godt blive, selvom det kan være svært at forestille sig.

Jeg håber, at du får snakket med nogen, som kan støtte dig, inden du skal til dine sidste eksamener, og jeg tror på, at det vil hjælpe dig rigtig meget at få snakket med en lærer om, hvordan du har det efter sommerferien, så I sammen kan finde ud af, hvad du har brug for, så eksamenen kan blive en god oplevelse for dig.

Mange hilsner og ønsker om gode oplevelser til eksamen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.