Eksamener

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Hvor er jeg glad for at du har valgt at dele dine tanker med brevkassen, så vi kan hjælpen hinanden til at få overblik over, hvad vi kan gøre ved din angst. Det er nemlig bestemt ikke en rar følelse at føle angst over eksamen eller andre situationer, hvor man føler at man skal præstere.

Jeg er rigtig ked af at høre, at du har døjet med angst i flere år. Det må være enormt hårdt og jeg kan virkelig fornemme, at du er godt træt af at have de følelser der vedrører din angst. Det er desværre sjældent at vi som mennesker kan kontrollere eller styre vores følelser, men vi kan forsøge at arbejde på dem og lære at håndtere dem.

Vi får faktisk rigtig mange henvendelser fra børn og unge der ligesom du er rigtig bange for eksamen. Ofte beskriver de unge det pres de føler der ligger på deres skuldrer over at skulle præstere overfor andre.

Andre unge fortæller at de oplever at skulle leve op til nogle bestemte forventninger som både kan komme fra sine omgivelser – bl.a. sine forældre, men også forventninger som børn og unge stiller til sig selv. Mon dette er noget du kan genkende?

Gad vide om du har tænkt over, hvorfor du mon oplever at blive ekstra bange for eksamen? Jeg tænker på, hvad din angst kan være en reaktion på. Jeg sidder og bliver nysgerrig på, om der mon er sket noget i dit liv som har udløst denne angst.

Du er enormt god til at sætte ord på dine følelser, og fortælle hvordan du bliver påvirket af dem. Jeg tænker derfor om du kunne have lyst til at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver. Det kan tit hjælpe at få talt højt med en anden person. Det kan nemlig både give ro og tryghed, og det kan være hjælpsomt når man som du ønsker at få hjælp til, hvordan man kan håndtere en eksamenssituation.

Hvis det lyder som noget du har lyst til at prøve kan du både chatte eller ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111. Her vil der sidde voksne klar som glædeligt vil snakke med dig.

Derudover tænker jeg på om mon har fortalt din lærer, hvordan du har det med eksaminer. Du fortæller at du brød sammen under prøveeksamen, og jeg tænker derfor at din lærer har lagt mærke til at du er rigtig påvirket af situationen.

Jeg syntes derfor at du skal forsøge at forklare din lærer, hvordan du har det så vedkommende kan snakke med dine andre lærer. Måske det kan gøre dig mere tryg ved tanken om, at de ved, at du er nervøs og ikke særlig tryg under eksamen. Hvis de ved besked, kan de forsøge at gøre deres bedste for at du er i trygge hænder og gøre situationen mere komfortabel for dig.

Jeg vil så gerne støtte dig og fortælle dig at du endelig ikke må opgive håbet. For bare det at du skriver herind og har forsøgt at håndtere din angst fortæller mig, at du kæmper. Vejen til at få mere tro på sig selv kan virke lang og sej. Men jeg tror på, at du har lyst og mod på at ændre på din angst.

Du skal endelig huske på, at eksamen på ingen måde kan sige noget om, hvem du er som person og hvilke andre gode kvalifikationer du har. Jeg ved godt, at du måske tænker, at det er nemt for mig at sige. Men jeg har selv oplevet og ved at rigtig mange unge mennesker sidder med præcis de samme følelser som dig. Du er altså langt fra den eneste! Desuden vil jeg fortælle dig at det du kan, er gøre at dit bedste og så kan ingen forlange mere af dig.

Jeg håber, at du finder lidt mere ro ved tanken om eksamen og jeg håber, at du kan bruge mine forslag jeg her har givet dig. Al held og lykke til dig!

Med kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.