Brev
Eksamener
Hej bb
Jeg er en pige på 15 år, der går i 9.klasse.
Den sidste uge har vi haft prøve eksamen. Jeg har haft angst i mange år og er sindsygt bange for eksamener. Da vi skulle fremlægge vores, bryd
jeg sammen og endte med at sætte mig ned igen. Det var sindsygt pinligt. Vores rigtige eksamener, er allerrade om 4 måneder. Det kan jeg virkelig ikke. Jeg har fået hjælp til min angst i flere år, da det overhoved ik kun er i forhold til eksamener, men meget andet. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, når de rigtige eksamener kommer.
Jeg kommer aldrig igennem dem. Jeg har lige siden jeg var helt lille, vidst at jeg skulle opleve et eller andet, eller blive til noget særligt, som jwg i hvert fald selv ville være stolt af. Det kan jeg ikke sådan her. Jeg er sindsygt træt af angsten og jeg er sindsygt ked af det. Jeg vil bare gerne kunne det, som alle andre kan.
Hvis min angst en dag går væk, vil det alligvel altid side på mig. Jeg ved godt at rigtig mange har problemer med angst i dag, men jeg er virkelig træt og jeg føler ikke at der er mere at gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Hvor er jeg glad for at du har valgt at dele dine tanker med brevkassen, så vi kan hjælpen hinanden til at få overblik over, hvad vi kan gøre ved din angst. Det er nemlig bestemt ikke en rar følelse at føle angst over eksamen eller andre situationer, hvor man føler at man skal præstere.
Jeg er rigtig ked af at høre, at du har døjet med angst i flere år. Det må være enormt hårdt og jeg kan virkelig fornemme, at du er godt træt af at have de følelser der vedrører din angst. Det er desværre sjældent at vi som mennesker kan kontrollere eller styre vores følelser, men vi kan forsøge at arbejde på dem og lære at håndtere dem.
Vi får faktisk rigtig mange henvendelser fra børn og unge der ligesom du er rigtig bange for eksamen. Ofte beskriver de unge det pres de føler der ligger på deres skuldrer over at skulle præstere overfor andre.
Andre unge fortæller at de oplever at skulle leve op til nogle bestemte forventninger som både kan komme fra sine omgivelser – bl.a. sine forældre, men også forventninger som børn og unge stiller til sig selv. Mon dette er noget du kan genkende?
Gad vide om du har tænkt over, hvorfor du mon oplever at blive ekstra bange for eksamen? Jeg tænker på, hvad din angst kan være en reaktion på. Jeg sidder og bliver nysgerrig på, om der mon er sket noget i dit liv som har udløst denne angst.
Du er enormt god til at sætte ord på dine følelser, og fortælle hvordan du bliver påvirket af dem. Jeg tænker derfor om du kunne have lyst til at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver. Det kan tit hjælpe at få talt højt med en anden person. Det kan nemlig både give ro og tryghed, og det kan være hjælpsomt når man som du ønsker at få hjælp til, hvordan man kan håndtere en eksamenssituation.
Hvis det lyder som noget du har lyst til at prøve kan du både chatte eller ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111. Her vil der sidde voksne klar som glædeligt vil snakke med dig.
Derudover tænker jeg på om mon har fortalt din lærer, hvordan du har det med eksaminer. Du fortæller at du brød sammen under prøveeksamen, og jeg tænker derfor at din lærer har lagt mærke til at du er rigtig påvirket af situationen.
Jeg syntes derfor at du skal forsøge at forklare din lærer, hvordan du har det så vedkommende kan snakke med dine andre lærer. Måske det kan gøre dig mere tryg ved tanken om, at de ved, at du er nervøs og ikke særlig tryg under eksamen. Hvis de ved besked, kan de forsøge at gøre deres bedste for at du er i trygge hænder og gøre situationen mere komfortabel for dig.
Jeg vil så gerne støtte dig og fortælle dig at du endelig ikke må opgive håbet. For bare det at du skriver herind og har forsøgt at håndtere din angst fortæller mig, at du kæmper. Vejen til at få mere tro på sig selv kan virke lang og sej. Men jeg tror på, at du har lyst og mod på at ændre på din angst.
Du skal endelig huske på, at eksamen på ingen måde kan sige noget om, hvem du er som person og hvilke andre gode kvalifikationer du har. Jeg ved godt, at du måske tænker, at det er nemt for mig at sige. Men jeg har selv oplevet og ved at rigtig mange unge mennesker sidder med præcis de samme følelser som dig. Du er altså langt fra den eneste! Desuden vil jeg fortælle dig at det du kan, er gøre at dit bedste og så kan ingen forlange mere af dig.
Jeg håber, at du finder lidt mere ro ved tanken om eksamen og jeg håber, at du kan bruge mine forslag jeg her har givet dig. Al held og lykke til dig!
Med kærlig hilsen BørneTelefonen