Brev
Efterskole frygt
Hej brevkasse.
Jeg går med det her problem som måske virker lille for andre, men det går mig faktisk rigtig meget på.
Jeg er så heldig at jeg skal på efterskole i 9. Klasse her efter sommerferien. Jeg glæder mig selfølgelig til at komme væk hjemmefra og prøve at være på egen hånd.
Men jeg er også rigtig rigtig bange! Jeg er virkelig bange for at jeg ikke kan lide mine værelseskammerater, eller at de ikke kan lide mig. Hvad nu hvis at jeg ikke kan få nogen venner? Jeg er en meget genert pige, og de veninder jeg har nu, har jeg kendt siden børnehaven. Så det bliver virkelig svært at skulle prøve at møde nye.
Jeg er også meget nervøs for det boglige..jeg er forholdsvis dygtig i skolen hjemme, men det er fordi mine lærere kan se det på mine skriftlige afleveringer, og min efterskole satser meget på det mundtlige. Når jeg er så stille, hvad gør jeg så? Jeg er lidt af en perfektionist, så jeg hader at lave fejl.
Jeg skal gå på en håndboldlinje, og de andre er på et meget højere niveau end mig! Jeg har været til nogle fællestræninger, og de andre var langt bedre end mig. Jeg er bange for at trænerne ikke kan lide mig, fordi jeg ikke kan følge helt med. Og hvad med spillerne? De synes jo bare jeg er træls at spille med hvis jeg ikke kan finde ud af det…
Håber i vil hjælpe..
Hilsen en fortvivlet pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Jeg synes ikke, det er noget lille problem, og jeg forstår godt de ting, du frygter. Det er ikke nogen lille ting at flytte hjemmefra! Det er modigt, at du indrømmer, at du er bange.
Det er lettere for de udadvendte typer end de generte, det tror jeg du har ret i. Men alle er nervøse, når de skal begynde på en ny skole, og den gode nyhed for dig er, at på en efterskole er I alle sammen nye samtidig. Der er ingen kliker eller rygter og historier om, hvad du f.eks. gjorde i 4. klasse. Ingen har en viden om, hvem du er. Det kan selvfølgelig være hårdt, for som du selv nævner, så ved lærerne f.eks. ikke, at du er en dygtig elev. Du skal selv lidt ud af busken og vise dem, hvem du er.
Jeg vil meget gerne bore lidt i, at du synes, du er perfektionist og hader at lave fejl. Mon ikke alle hader at lave fejl? Jeg tror bare, at hvis man kan acceptere, at man kommer til at lave MANGE fejl i sit liv, så bliver livet meget nemmere at klare. Fejl er uundgåelige, og ingen fødes perfekte. De veninder, du har haft siden børnehaven, og som du holder meget af – laver de ikke også fejl? Får dårlige karakterer ind i mellem?
Jeg er ret sikker på, at du kan få mange nye venner og opleve dig selv i et helt nyt lys på efterskolen, hvis du kan træne at tilgive dig selv for dine fejl. Kunne du øve dig i at sige lidt mere ”pyt med det”?
På håndboldbanen gælder det i øvrigt ikke kun om at være dygtig eller talentfuld. Det handler om at være hårdtarbejdende, aktiv og villig til at lære mere, og ikke mindst at være en god holdkammerat.
Så – hvis jeg skulle hjælpe dig til en god start på efterskolen ville jeg sige: Tænk ikke så meget på dig selv, dvs. hvad du gør, siger, hvordan du spiller eller ser ud osv. Du er helt OK. Du er god nok, som du er allerede.
Tænk i stedet på hvem du godt kan lide og gerne vil i snak med, og prøv så at gøre det, selvom du er rystende nervøs indvendig. Jeg ved det er svært, men prøv alligevel. Du har allerede taget et kæmpeskridt ved overhovedet at vælge efterskolen, så jeg tror godt, du kan tage de næste skridt.
Held og lykke, når du engang skal begynde.
De kærligste tanker fra BørneTelefonen