Brev
Downloadet børneporno?
Hej brevkasse!
Her den anden dag sad jeg inde på facebook, jeg så der var oprettede en side der hed “Blackmentum” og blev med det samme nygerri. Siden omhandlene så “deepweb” og der var henvisninger til hvordan man kom ind på det. Det jeg er semi god til computer, vidste jeg godt hvad det var, men har aldrig selv været derinde fordi jeg ved hvilke konsekvenser det kan have.
Men ham har gutten inde på FB gruppen havde sendt et link inde på gruppen med følgende skrift “SE DET HER” og når jeg ser tilbage på det, kan jeg godt se det ikke var det bedste valg fra mid, at gå ind på det..
Men jeg downloaded så browseren, så jeg kunne komme inde på den, og læste en hel del om det her koncept ved at bruge browseren. Den bruges b.la. til at købe guns, stoffer, osv. Men jeg så linket ind, og med det samme kunne jeg se det var noget mærkeligt noget, det var som om den gjorde et eller andet, imens den downloade noget nede i hjørnet.
Jeg lukker med det samme ned for siden, og browseren, men efterfølgende kan jeg se jeg har mistet 3 GB af min plads, og der var omkring 4 – 5 videoer på min startside, med noget der ligenede børneporno…….. Jeg slettede naturlighvis ALLE filmene, og tænkte ikk’ så meget mere over det den dag.
Men her idag, læste jeg noget lignende “50 ÅRIG MAND ANHOLD FOR DOWNLOADING AF BØRNEPORNO” og jeg klikkede ind på det, hvor der så stod noget om ham, og downloading af børneporno. Jeg rullede ned og læste “Du må gerne se det, men så snart du har downloadet det klapper fælden”.
Da jeg jo selv på en måde har downloadet det, og så alligevel ikke? Det er jo min skyld jeg klikker ind på linket, men at den automatisk begynder at downloade det lort er da ikke min fejl? Jeg var helt ubevidst om det, og det var slet ikke min hensigt, så er det min skyld?
Manden der sendte linket, har fjernet opslaget, og kan ikke finde ham…
Hvordan skal jeg dokumentere at det ikke er mig hvis de kommer og banker på en dag? Og kan der ske noget nu når jeg er 14 år, og under den kriminelle lavalder? Og hvad siger jeg til mine forældre, hvis jeg nu bliver taget?
Jeg får så ondt i maven bare ved tanken om at politiet kommer, og siger til min forældre hvad de tror jeg har lavet..
– Mvh. Drengen der ikke kan tænke på andet lige nu….
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig dreng
Jeg kan sagtens forstå, at du er bange og har ondt i maven – det er ikke altid nemt, at finde ud af, ”hvad man må og hvad man ikke må”……og på nettet er det svært at gennemskue de ting, der ligger bagved.
Loven er jo lavet for, at man ikke skal krænke børn og downloade børneporno med vilje, som en ”hobby”, til deling osv. Som jeg forstår dig, så har du jo ikke downloadet børneporno, men det ligesom fulgte med, da du downloadede browseren til at komme på deepweb. Du kan ikke finde han fyren, der lokkede med noget, du blev nysgerrig på.
Hvis du tænker,  der kan være spor på din computer til nogen, der deler børneporno, skal du skal overveje, at kontakte politiet og spørge dem. – Jeg tænker ikke, at de vil kategorisere dette som bevidst downloading af børneporno. Måske kan du hjælpe Politiet med kan finde spor til de personer, der lægger det ud og sender det afsted. Hvis du er i tvivl, kan du ringe og snakke med Politiet og høre, hvad man skal gøre, hvis der er fulgt børneporno med, da du downloaded noget som ikke havde noget at gøre med børneporno. Du kan jo være blevet hacket – men jeg kan ikke sige præcist.
Selvom du ikke er meget for, at dine forældre får noget af vide, vil jeg alligevel råde dig til, at tage en snak med dem. Forklar dem som du skriver her, det vil de fleste forældre eller voksne kunne forstå. De vil sikkert både kunne forstå din bekymring og vil kunne støtte dig i at få hjælp.
Jeg tænker, at det bedste ville være, ”at få det ud af verden”, så du ikke skal gå rundt med en evig skræk og bekymring.
Hvis du slet ikke har lyst eller mod på, at tale med politiet eller dine forældre, kunne du kontakte SSP medarbejderne i din kommune – de har sikkert været i kontakt med andre unge, som har prøvet det samme som dig, og kan hjælpe dig. Du kan finde SSP ved at gå ind din kommunes hjemmeside og søge eftter SSP. Du kan fx ringe og få en snak, og høre om du kan være anonym i telefonen - hvis du har brug for at være anonym? SSP = samarbejde mellem skole, sociale myndigheder og politi.
Jeg håber for dig, at du snart kommer af med din mavepine og kan fortsætte dit ungdomsliv.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen