Dødeligt kalorie indtag

Hej brevkassen!

Jeg er en 14 årig pige som vejer 53 kg, og er 158. Og det har jeg intet problem med.

For et år siden startede jeg med at træne og spise sundt og det har udviklet sig meget siden og jeg er blevet klogere på sundhed osv. Og endda fundet ud af at jeg vil være diætist og fitness instruktør som voksen. Så man kan jo sige at sundheds verdenen er min livstil. Men der er et problem.

Har hørt at børn skal indtage omkring 1200 kcal om dagen. Jeg har en app hvor jeg skriver ind hvad jeg spiser drikker og motioner dagligt. Mit daglige kalorie indtag er omkring 300 og 600, og det er alt for lidt!

Jeg kan bare ik spise mere, så føler jeg at jeg Overspiser. Nogle har troet at jeg har spiseforstyrrelse men jeg er ik bange for at spise, da jeg udmærket ved at man er usund hvis man ik spiser. Min mave er bare aldrig så sulten. Og jeg tænker ik så meget på mad mere.

Har lige undersøgt at et for lavt kalorie indtag er dødeligt og man kan få knogle skørhed, det er jeg meget bange for. Men jeg vil ik bare proppes med flere kalorier da jeg ik vil spise mere end til jeg er mæt.

Hvad skal jeg gøre? 🙁

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det virker som om du har en sund opfattelse af dig selv og din egen krop. Du sørger for at dyrke motion, tænker over hvad du spiser, men er opmærksom på at det er vigtigt, at du spiser så din krop kan udvikle sig og få den næring den skal bruge. Jeg kan derfor godt forstå, at du bliver bekymret når din app viser, at du kun får mellem 300-600 kalorier om dagen. Det er nemlig rigtigt at det er alt for lidt.

Kroppen er normalt rigtig god til selv at give udtryk for hvad den har brug for. Så længe du ikke tvinger dig selv til ikke at spise, men bare ikke spiser så meget fordi din krop fortæller dig at den er mæt, så er jeg ikke så bekymret. Ligesom du undrer dig over det din app fortæller dig, så undrer jeg mig også. Hvis du kun spiste mellem 300-600 kalorier om dagen, er jeg nemlig sikker på at din krop ville ’skrige’ efter mere mad. Måske kan det skyldes, at den mad du spiser ikke indeholder ret mange kalorier, men fylder meget - så kan det jo være med til at du ikke rigtig føler sult?

Jeg vil anbefale dig enten at snakke med sundhedsplejersken på din skole eller med læge og dine forældre om det. De vil nok kunne hjælpe dig med at udregne dit daglige kalorieindtag og dit behov eller vide hvem der kan hjælpe dig med det. Du kan evt. vise dem det brev du har skrevet herind og mit svar. Hvad mon du tænker om det?

Du er også altid velkommen til at kontakte os igen hvis du har brug for flere råd eller hvis der er andet du gerne vil snakke om. Jeg ønsker dig alt godt med på vejen og håber dine drømme om at blive diætist og fitness-instruktør som voksen vil gå i opfyldelse - med mindre du selvfølgelig ændrer mening på et tidspunkt.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.