Brev

Bange for lang biltur

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Jeg tror virkelig, at mange kan genkende katastrofetanker som dem, du beskriver i dit brev. Særligt om aftenen, eller inden man skal noget nyt, kan de få ordentligt fat. Og det er bare så ubehageligt.

Når du får mit svar, så er bilturen overstået. Og forhåbentlig er den gået rigtig godt. Måske endda langt bedre end du tænkte.

Du fortæller om oplevelsen med brænd på din efterskole. Det må have været rigtig ubehageligt – og jeg forstår virkelig godt, at den oplevelse også dukker op nu. For du har jo oplevet, at noget kan gå galt eller blive farligt.

Heldigvis har oplevelsen på efterskolen også vist dig, at der er hjælp at hente. Brandmænd og politi træder hurtigt til – og i langt de fleste tilfælde sker der ikke noget alvorligt.

Du oplevede også, hvordan det hjalp dig at snakke med damen om oplevelsen. Og derfor vil mit svar på dit spørgsmål om, hvad der kan hjælpe dig med traumet, netop være det: tal med nogen om det.

Det kan være din familie, venner eller måske professionelle, hvis du mærker, at det fylder for meget for dig. Du skriver, at du har angst, så måske får du allerede hjælp? Ellers vil din læge kunne henvise dig til en psykolog.

Noget andet du kan gøre, er det, du faktisk viser i brevet, at du allerede gør. Du bruger din fornuft. Du ser på, det, der taler imod, at der sker noget alvorligt.

I forhold til køreturen fokuserer du fx på, at din far er en god billist. Du ved også, at jeres bil er høj – og dermed mere sikker. At fokusere på det, der er kan beskytte en virker beroligende. Og det vil du kunne bruge i andre situationer også.

Hvis du fx skal ud og sejle – så fokuser på, at besætningen er uddannet til at håndtere og undgå ulykker. Fokuser på at den teknologiske udvikling gør, at man altid kan tilkalde hjælp fra land og på, at vi har helikoptere, der flyver ud med hjælp.

Jeg håber, at mit svar giver dig mere ro. Jeg håber også, at du har langt mere ro med hjemturen –  jeg forstiller mig nemlig , at I også skal køre 15 timer på vej hjem fra ferie.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat