Brev

Angst

Hej jeg er en pige på 16 år, lige siden min farfar døde som er for 2 år siden har jeg haft angst, jeg har tænkt en masse tanker om alt muligt. Og har vejrtræknings problemer nogengange lidt lige som hyperventilation. Jeg er bange for om det er farligt. Og jeg har det vær dag.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige

Hvor er jeg glad for at du har skrevet herind. Det lyder ikke rart det du beskriver, og derfor er det en kæmpe styrke at du søger hjælp hos os. Det fortæller mig at du er rigtig modig.

Du skriver at du har haft angst siden din farfar døde, og at det nu har stået på i to år. Du fortæller også at du har en masse tanker om alt muligt. Jeg ved ikke hvad det præcist er for tanker, men du skriver dog, at angsten begyndte efter din farfars død. Det får mig til at tænke på om det kan have noget med det at gøre. Er det mon første gang at du oplever et dødsfald i din familie?

Hvis det er det dine tanker handler om, kan jeg godt forstå det. Døden er en mærkelig størrelse og det kan virke uhyggeligt. Måske du også stadig føler sorg, og det er også noget der kan fylde rigtig meget i ens tanker.

Når man går med sådan nogle tanker alene kan de komme til at fylde rigtig meget. Derfor kommer jeg til at tænke på om du har en voksen tæt på dig, som du har lyst til at tale med? Måske dine forældre, en klasselærer eller en helt tredje? Nogen gange kan det hjælpe rigtig meget at dele sine bekymringer med nogen. Måske har de oplevet de samme følelser som du har nu.

Du skriver også at du oplever at have vejrtrækningsproblemer og at det nogengange sker at du hyperventilere. Det lyder ikke særlig rart og jeg kan godt forstå at du bliver bange når det sker. Jeg kan dog fortælle dig at angst ikke er farligt. Det kan være rigtig ubehageligt, men det er ikke farligt.

Jeg tænker at det måske er rart for dig at få hjælp til at få ro på din krop. Derfor vil jeg komme med nogle forslag til hvad du kan gøre når du mærker uroen og angsten i din krop:

  • Tænk på noget du godt kan lide – det er lettere sagt end gjort, men når du mærker uro i din krop er det bedste man kan gøre at tænke på noget andet. Du kan prøve at tænke på et rigtig rart sted du kender, hvor du føler dig tryg. Det kan være at du føler dig tryg på dit værelse, i naturen tæt på dig eller et andet sted. Det kan måske hjælpe med at bremse bekymringer og urolige tanker. Det kræver lidt øvelse, men jeg tror på at du kan.
  • Træk vejret – Når tankerne fylder meget i ens hoved kan man få svært ved at trække vejret. En øvelse du kan gøre er at tælle til fire mens du trækker vejret ind, holde på vejret mens du tæller til fire, og puste ud mens du tæller til seks. Prøv at gøre det nogle gange. Det kan også være rart at have en hånd på maven imens, og mærke hvordan maven bliver stor når du trækker vejret ind, og bliver flad når du puster ud.
  • Få en pause fra tankerne – når du oplever at tankerne tager over kan du også prøve at lytte til noget god musik, ringe til en ven, tage et varmt bad eller noget andet. Prøv at tænke på hvad du tror kunne være rart for dig næste gang du oplever angsten.

Jeg håber at mine råd kan bruges. Hvis du gerne vil finde flere råd eller vide mere om angst så indsætter jeg lige et link her: Gode råd om angst

Her til sidst vil jeg gerne fortælle dig at du ikke er alene om de følelser du går med. Her på BørneTelefonen får vi rigtig mange breve fra børn og unge som oplever angst ligesom dig. Heldigvis er det noget man kan øve sig på at håndtere, så det til sidst ikke fylder så meget.

Mon du efter at have læst dette brev har fået mod på at tale med nogen om de følelser du går med? Hvis det er svært at tale om kan du prøve at læse dit brev og mit svar op for dem.

Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen, hvis du synes det kunne være rart med en snak med os først. Vores nummer er 116111.

Du har allerede vist at du er god til at søge om hjælp ved at skrive det her brev. Den styrke tror jeg på at du bruge til at søge om hjælp hos dem omkring dig.

Jeg sender dig de bedste tanker

Kram BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat