Brev
Bange for lang biltur
Hej
Jeg skriver ind da jeg i morgen skal på en 15 timers biltur. Jeg har ikke været på så lang en bil tur i flere år. Jeg lider af angst og det gør at der er flere ting jeg ikke er god til. Har aldrig rigtig brudt mig om at kører i bil men har ikke tænkt så meget over det som jeg har gjort de sidste par dage.
Sidste år skete der et uheld på min efterskole hvilket gjorde at et værelse brændte… jeg var på vej hen mod værelset men kunne lugte røg og gik derfor heldigvis ikke derind! Hele den aften var forfærdenlig med alle de folk der var bange og alt det politi og brandfolk. Om natten fik vi hjælp af en dame der snakkede med os der havde det dårligst. Det hjalp.
Men har i flere år været bange for døden… eller ikke rigtig døden men det med om der skete min familie noget eller at jeg vågner op på et hospital.
Jeg kan ikke falde i søvn i en bil heller ikke.
Dog ved jeg min far kører mega godt da han gør det en del i hans hverdag som en del af hans job. Men hvad hvis andre kører ind i os?
Min fars bil er ret høj så vi sidder godt oppe tilforskel en normal bil. Ved ikke tænker det meget godt måske?
Men der kører bare så mane tanker og billeder i mit hoved.
Er blevet SÅ bange for brand og styrt osv.
Hvad kan hjælpe mig med min trauma?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Jeg tror virkelig, at mange kan genkende katastrofetanker som dem, du beskriver i dit brev. Særligt om aftenen, eller inden man skal noget nyt, kan de få ordentligt fat. Og det er bare så ubehageligt.
Når du får mit svar, så er bilturen overstået. Og forhåbentlig er den gået rigtig godt. Måske endda langt bedre end du tænkte.
Du fortæller om oplevelsen med brænd på din efterskole. Det må have været rigtig ubehageligt – og jeg forstår virkelig godt, at den oplevelse også dukker op nu. For du har jo oplevet, at noget kan gå galt eller blive farligt.
Heldigvis har oplevelsen på efterskolen også vist dig, at der er hjælp at hente. Brandmænd og politi træder hurtigt til – og i langt de fleste tilfælde sker der ikke noget alvorligt.
Du oplevede også, hvordan det hjalp dig at snakke med damen om oplevelsen. Og derfor vil mit svar på dit spørgsmål om, hvad der kan hjælpe dig med traumet, netop være det: tal med nogen om det.
Det kan være din familie, venner eller måske professionelle, hvis du mærker, at det fylder for meget for dig. Du skriver, at du har angst, så måske får du allerede hjælp? Ellers vil din læge kunne henvise dig til en psykolog.
Noget andet du kan gøre, er det, du faktisk viser i brevet, at du allerede gør. Du bruger din fornuft. Du ser på, det, der taler imod, at der sker noget alvorligt.
I forhold til køreturen fokuserer du fx på, at din far er en god billist. Du ved også, at jeres bil er høj – og dermed mere sikker. At fokusere på det, der er kan beskytte en virker beroligende. Og det vil du kunne bruge i andre situationer også.
Hvis du fx skal ud og sejle – så fokuser på, at besætningen er uddannet til at håndtere og undgå ulykker. Fokuser på at den teknologiske udvikling gør, at man altid kan tilkalde hjælp fra land og på, at vi har helikoptere, der flyver ud med hjælp.
Jeg håber, at mit svar giver dig mere ro. Jeg håber også, at du har langt mere ro med hjemturen –  jeg forstiller mig nemlig , at I også skal køre 15 timer på vej hjem fra ferie.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen