Brev
Bange for graviditet
Kære bb.
Jeg er rigtig bange for at være blevet gravid.
Jeg har ikke været i seng med nogen men jeg er bare bange for at der er kommet en eller anden mand ind om natten mens jeg sov og gjort mig gravid.
Jeg er begyndt at få det dårligt og en stor trang til at kaste op efter jeg har spist. Jeg føler også at min mave bliver større og jeg har mange smerter i mit underliv.
Jeg tør ikke rigtig snakke med nogen om det fordi det er lidt pinligt.
Jeg så engang min ( det er min mor eks. Nu) tidligere papfar voldtage min mor mens hun sov og nu er jeg bare bange for at nogen har gjort det ved mig.
Please vær sød at svare på mit brev.
Mvh. M……
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M……
Det er godt, at du skriver, når du er så bange og har det dårligt, og det er godt, at du fortæller om dine bange tanker. Sådanne tanker har det nemlig med at komme til at fylde rigtig meget, hvis de ikke kommer ud af hovedet, så i stedet for at føle dig pinlig, kan du være stolt over, at du har skrevet om dem.
Jeg vil sige til dig, at det er meget usandsynligt, at en mand har gjort dig gravid, mens du sov. Hvis der var kommet en mand ind om natten og haft samleje med dig, ville du helt sikkert være vågnet.
Jeg tænker, at dine bange tanker kommer af den grimme oplevelse, du har fået, da du så, at din mors ekskæreste voldtog hende. Det må have gjort et voldsomt indtryk på dig. Sådan en oplevelse kan sætte sig i kroppen og komme frem senere, f.eks. nu hvor du er i puberteten. Måske har du oven i købet gået med din oplevelse som en hemmelighed?
Jeg vil foreslå, at du får snakket med din mor om det, der skete dengang. Selv om I måske har snakket om det tidligere, tror jeg, at du har brug for at komme igennem det med din mor igen. Du kan jo sige, at du har gået og tænkt på dengang, og at du gerne vil snakke med hende om det.
Dine symptomer med din mave og dit underliv synes jeg, du skal få undersøgt hos din læge. Din trang til at kaste op, når du har spist, kan godt komme, fordi du er bange. Dine underlivssmerter kan skyldes en infektion eller lignende, som skal behandles. Du skriver ikke noget om din menstruation, men det kan også være den, der giver dig problemer. Men alt det kan din læge afgøre. Det er ikke pinligt at gå til læge med symptomer i underlivet. Det er tvært imod klogt at gøre det, så du kan blive hjulpet.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen