Brev
Bange for fremtiden
Hej BB…
Jeg er en dreng på 13 næsten 14 år.
Jeg har det problem at jeg ikke ved om jeg har en angst for min fremtid.
Jeg har haft et problem en gang hvor jeg tog små ting fra mine venner da jeg var mindre og så fandt min far og mor ud af det. Jeg var glad da de fandt ud af det fordi så vidste de det. Så gik jeg ikke med det mere.(ligemeget)..
Ihvertfald så er jeg bange for hvad der ville ske mig i fremtiden. Er bange for at jeg ville komme i fængsel eller på druk eller sådan noget. Mest fængsel.
Jeg har set nogle af de der politi-rapportage programmer og syntes det er sjovt at se.
Men for nogle måneder siden begynde jeg at tænkte over at jeg er bange for at komme i fængsel når jeg bliver stor:( Det er kun om aftenen jeg tænker over det.
Ville gerne have min mor ved det men ved ikke hvordan jeg skal sige det!
Kh mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære mig på snart 14 år,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Det er flot, som du beskriver dine tanker om fremtiden. Jeg forstår godt, at du har brug for at dele dine tanker med din mor, som du skriver. Det er helt naturligt at have lyst til at snakke med andre, når der er tanker, man har det svært med. Men det er bare ikke alle, der har det mod som dig til at bede om hjælp.
Først vil jeg sige til dig, at du har en alder, hvor der sker rigtigt meget med dig både fysisk og psykisk. Det er hel normalt at have tanker om fremtiden og føle sig usikker på, hvad fremtiden vil bringe. Med hele livet foran sig og alle de valg du skal til at tage, er det klart at dine tanker rammer noget, som også kan være skræmmende. Jeg ved fra andre, at de også kommer til at tænke om aftenen, lige inden de skal sove. Jeg tænker, at det måske er der, man tænker, fordi der er mest ro omkring en der.
Som du selv skriver, er det en rigtig god idé at dele sine tanker med en voksen. Det er dejligt, at du gerne vil dele dem med din mor. Det varmer også mit hjerte at læse, hvordan du kan huske det, som noget rart, da din far og mor hjalp dig, da du var lille og tog små ting fra dine venner. Den lettelse, som du oplevede dengang, tænker jeg, vil være lidt det samme, når du får fortalt om dine tanker, selvom jeg godt forstår, at det kan være svært lige at få taget hul på sådan en snak. Men tit er tanken om det meget værre end at gøre det.
Måske kan det også være en hjælp for dig, hvis du havde en lille bog ved din seng, hvor du kunne skrive de tanker ned, du har lige inden, du skal sove. Måske lyder det mærkeligt, men det kan for nogle være rigtig rart at få tankerne ned på papir, så de er ude af hovedet. Du kan måske bruge bogen med dine tanker og dit brev til  at snakke ud fra med din mor.
Jeg håber, du kan finde det sidste mod til at få snakket med din mor, så I kan få startet en god vane med at dele dine tanker, når de er svære at have selv.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen