Brev

Bange for at sove

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10

Hvor er det altså god løsning at skrive herind – specielt når du ligesom mange andre har det lidt svært ved at ringe herind.

Der er nemlig mange børn og unge, der nogle gange er bange for at sove. Mange vælger at gå rundt med det alene-  uden at fortælle det til andre. Men du havde modet til at skrive. Og tak for det.

Jeg tror, jeg har nogle rigtig gode idéer til, hvad du kan gøre, så du får det bedre, når du skal sove.

Når man sover, drømmer man nogle gange om nogle af de ting, man har oplevet eller tænkt over i løbet af dagen. Jeg tror, at dine drømme kan hænge sammen med de serier, du ser – og de bøger, du læser. Specielt hvis du ser og læser dem, lige inden, du skal sove.

Derfor vil jeg foreslå dig i en periode at se nogle andre serier og læse nogle andre bøger (gerne nogle sjove). Jeg tror, du vil opdage, at dine drømme bliver bedre og mere behagelige.

Andre ting, der kan virke, er meditation, som du allerede har prøvet. Men det kan også virke at høre noget af din yndlingsmusik eller gøre noget andet, du bliver glad af. Måske kunne du prøve det? Det tror jeg også kan hjælpe på din stress og gøre det nemmere for dig at være alene hjemme.

Du skriver, at du allerede har snakket med dine forældre, og at det har hjulpet. Derfor vil jeg foreslå dig at snakke med dine forældre igen. Og gerne din mor, hvis du har det bedst med at snakke med hende.

Det er nemlig vigtigt, at din mor får at vide, at du stadig har det svært med at sove.

Måske kunne du snakke med din mor? Og måske kunne du endda vise hende dit fine brev her til brevkassen? I brevet fortæller du nemlig på en rigtig god måde, hvordan du har det.

Du spørger i brevet, om du har angst. Det kan jeg desværre ikke svare dig på ved at læse dit brev. Men jeg tror, at de ting, du skriver om, er normale og der er mange, der oplever sådan noget.

Og jeg er overbevist om, at du vil få det meget bedre, hvis du prøver nogle af de ting, jeg har foreslået. Og jeg tror også det vil hjælpe, at du snakker med din mor igen.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Husk, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange utallige gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper, bange for at flyve eller bange for at være steder med for mange mennesker.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed.

Mange oplever også at nye ukendte situationer, kan gøre en bange eller utryg. Måske du tænker: Hvad hvis jeg ikke får venner i den nye klasse? Hvad hvis jeg går i stå til eksamenen? Jeg tør ikke sove alene! Hvorfor bliver mine håndflader fugtige? Hvorfor kan jeg ikke slappe af?

Her på siden kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få gode råd, prøve guiden til, hvordan du kan lave din egen plan for at finde ro.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?