Bange for at sove

Hej bb
Jeg er en pige på 10 som er meget bange for at sove

Jeg har snakket med mine forældre og det hjælper men jeg kommer hele tiden til at se serie film eller læse ubehagelige bøger.

Jeg skal til at sove og jeg har allerede grædt.

Jeg ligger i sengen og tænker på hvad der er sket og sådan noget. Jeg vil gerne have hjælp fordi det er en ubehagelig følelse. Jeg får ondt i maven om aften og er tæt på at græde.

Jeg har ikke lyst til at sige noget til min far fordi jeg har haft den her episode før og der havde jeg det bedst ved at snakke med min mor. Jeg har også et spørgsmål. Har jeg angst?

Eg bliver hurtigt stresset og har været bange for at være alene hjemme i lang tid. Jeg har ikke lyst til at ringe fordi at jeg har ikke lyst til at snakke bare skrive. Jeg har prøvet at høre meditation men jeg er blevet træt af at høre på det

Håber i kan hjælpe.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10

Hvor er det altså god løsning at skrive herind – specielt når du ligesom mange andre har det lidt svært ved at ringe herind.

Der er nemlig mange børn og unge, der nogle gange er bange for at sove. Mange vælger at gå rundt med det alene-  uden at fortælle det til andre. Men du havde modet til at skrive. Og tak for det.

Jeg tror, jeg har nogle rigtig gode idéer til, hvad du kan gøre, så du får det bedre, når du skal sove.

Når man sover, drømmer man nogle gange om nogle af de ting, man har oplevet eller tænkt over i løbet af dagen. Jeg tror, at dine drømme kan hænge sammen med de serier, du ser – og de bøger, du læser. Specielt hvis du ser og læser dem, lige inden, du skal sove.

Derfor vil jeg foreslå dig i en periode at se nogle andre serier og læse nogle andre bøger (gerne nogle sjove). Jeg tror, du vil opdage, at dine drømme bliver bedre og mere behagelige.

Andre ting, der kan virke, er meditation, som du allerede har prøvet. Men det kan også virke at høre noget af din yndlingsmusik eller gøre noget andet, du bliver glad af. Måske kunne du prøve det? Det tror jeg også kan hjælpe på din stress og gøre det nemmere for dig at være alene hjemme.

Du skriver, at du allerede har snakket med dine forældre, og at det har hjulpet. Derfor vil jeg foreslå dig at snakke med dine forældre igen. Og gerne din mor, hvis du har det bedst med at snakke med hende.

Det er nemlig vigtigt, at din mor får at vide, at du stadig har det svært med at sove.

Måske kunne du snakke med din mor? Og måske kunne du endda vise hende dit fine brev her til brevkassen? I brevet fortæller du nemlig på en rigtig god måde, hvordan du har det.

Du spørger i brevet, om du har angst. Det kan jeg desværre ikke svare dig på ved at læse dit brev. Men jeg tror, at de ting, du skriver om, er normale og der er mange, der oplever sådan noget.

Og jeg er overbevist om, at du vil få det meget bedre, hvis du prøver nogle af de ting, jeg har foreslået. Og jeg tror også det vil hjælpe, at du snakker med din mor igen.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Husk, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.