Brev
Bange for at gå i skole
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg Har angst og har rigtig sværd ved at komme i skole om morgen og det gør mig ked af det fordi jeg tror mine forældre er meget skuffet over at ik er så meget i skole.
Det er ikke fordi jeg ikke har nogle venner fordi dem har jeg mange af. Men når jeg kommer ned til skolen kan jeg ikke fokusere i timerne, jeg høre ikke efter eller noget.
Men det er ligesom når jeg tager til svømning at jeg slipper mine tanker fri og fokusere kun på at svømme.
Hvad skal jeg gøre for at ikke at være bage for at tage i skole?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige, 12 år.
Hvor er det bare godt, at du nu skriver til os på BørneTelefonen og på den måde får delt dine tanker og følelser.
Så kan det være, at du måske ikke føler dig så alene med dine tanker og følelser.
Det må bestemt ikke være rart for dig at føle angst for at tage i skole. Det at gå i skole er en stor del af ens hverdag og også fremtid
Du skriver,  at du har gode venner på din skole, hvilket er godt at høre. Hold endelig fast i dine gode venskaber.
Jeg ved ikke om, der er nogen voksne, der hjælper dig med at blive mere tryg ved at komme i skole?
Når man mærker angst, så har man brug for hjælp til at få ro på igen. Og det kan være fra nogle voksne, som ved hvad man kan gøre for at få det ok med at komme i skole.
Måske har dine forældre og lærere også brug for at vide, hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt.
Det ville være godt, hvis I snakker med lægen om, hvordan du har det. Så lægen kan fortælle om den hjælp, som du har ret til at få. Det kan være, at der er nogle muligheder for at få hjælp til at få det godt.
I nogle kommuner har man mulighed for at komme med i et forløb, hvor man lærer at tackle angsten, så den ikke bestemmer det hele. Nogle steder hedder forløbet, Cool Kids og nogle gange hedder det noget andet.
Måske ved lægen hvad det hedder i jeres kommune, eller også er der måske en skolepsykolog, som kan fortælle om det. Det kan også være, skolepsykologen kan hjælpe dig med tackle angsten.
Jeg tror, at det ville være en stor støtte for dig, hvis dine forældre kunne fortælle dine lærere om, hvordan du har det. Og hvordan de kan hjælpe dig i skolen.
Kunne du måske snakke med dine forældre om at gå til lægen eller ringe til skolepsykologen i kommunen (PPR – afdelingen)?
Så I kan finde ud af, hvilken hjælp der er mulig?
Måske kunne du vise dem mit svar til dig, så de kan se, at du gerne vil have hjælp?
Når du oplever, at du får den støtte og hjælp, som du har behov for, vil du nok også føle dig mere tryg ved at klare en skoledag.
Jeg håber, at du er klar til at snakke med dine forældre om, hvorfor du ikke vil i skole. Og du har brug for hjælp til at få det bedre.
Du er meget velkomme til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis du har brug for at snakke mere med os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen