Brev
Bange for at dø.
Jeg har haft nogle problemer med selvmordstanker og har mange gange sat med kniven ved håndledet, men jeg er for bange til at gøre det. Kan ikke komme over følelsen af at vi kun har 1 liv og man aldrig kommer til at leve igen.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Du har nu skrevet til BørneTelefonen om et problem, som jeg tror, fylder rigtig meget for dig. Du fortæller ikke så meget om, hvordan dit liv er, men måske er der noget, som er rigtig svært for dig lige nu ? Det er godt, at du har skrevet til BørneTelefonen for måske kan jeg hjælpe dig med at komme videre, så du kan få noget hjælp til at få det bedre.
Jeg ved ikke, om du bor hos dine forældre, og om de ved, at du har det så skidt ? Mon du kan fortælle det til en af dine forældre ? Hvis ikke det er sådan, at det er en mulighed, er der måske en anden voksen, som du kender godt ? Måske en lærer på din skole ? eller bare en, du kender og har tillid til.
Når man er 13 år, er der rigtig mange ting, som man kan gå at tænke på. Mange på 13 år har de samme tanker som du fortæller om. Det er fordi man begynder at forstå flere ting, om man begynder at tænke længere frem i tiden, end når man gør, når man er barn. Derfor kan der komme nogle tanker, som man kan blive rigtig trist over. Så er det vigtigt, at man har en voksen, der kan hjælpe med at få det hele snakket igennem.
Måske har du ikke lyst til at snakke med dine forældre eller andre voksne, som du kender ? Hvis det er sådan, vil jeg foreslå dig at snakke med din skoles sundhedsplejerske. Det er sådan, at en sundhedsplejerske ved rigtig meget om, hvad man kan gå og tænke på, når man er 13 år. Hvis det er sådan, at du har brug for noget mere hjælp til andre ting, kan sundhedsplejersken også hjælpe med, at du får den rigtige hjælp til de ting.
Hvis du syntes, at at det er alt for svært at få kontaktet nogle voksne eller sundhedsplejersken, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Den der tager telefonen kan hjælpe dig med at komme videre, så du kan få noget hjælp.
Endnu engang vil jeg gerne fortælle dig, at det er rigtig fint, at du har fået skrevet til BørneTelefonen. Det er en god begyndelse på at få hjælp til det, der er svært. Det næste er, at du skal have kontakt med en voksen, og jeg håber, at du meget snart får taget fat i en voksen, som du kender eller sundhedsplejersken. Ellers håber jeg, at du kontakter BørneTelefonen på tlf. 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen