Brev

At være bange

Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:

Kære 15-årige

Hvor er det godt, du skriver til BørneTelefonen, når du har det sådan. Jeg synes, det lyder som om, der er nogle ting, der gør det svært at være dig lige nu.

I dit brev fortæller du, at du er bange for, om du har social angst. Jeg ved ikke, om du har angst, men jeg vil gerne skrive lidt om, hvordan det er at have angst.

De fleste kender til at være bange. Det er naturligt. Men at være bange, kan udvikle sig til angst. Måske kan du genkende det.

Her på BørneTelefonen, er der mange børn, der skriver og ringer ind, fordi de har angstfølelser. Det er en normal følelse at være bange. Og tit er det smart at blive bange, hvis der er grund til.

Det kan være, at man er lige ved at blive kørt ned af en bil, men fordi man bliver bange, når man at hoppe væk. Men hvis man er bange uden grund, så er det ikke længere smart, og så har man brug for hjælp.

Angst kan man både mærke i kroppen og i hovedet. Nogle af de ting, man kan mærke i kroppen, når man får angstanfald er, at man ikke kan styre sit åndedræt. Har du prøvet det?

Måske har du prøvet at få et angstanfald. Det sker, når kroppen bliver mere og mere bange, indtil man til sidst mister kontrollen over kroppen. Så kan man måske ikke styre sit åndedræt eller man kan begynde at ryste.

På en måde kan man tænke kroppen som en motor eller bil. Nogle gange kører den stærkt andre gange langsomt. Når man har et angstanfald, er det som om, at bilen kører hurtigere og hurtigere og bremsen ikke virker.

Det kan være en god ide, at have nogle redskaber til at hjælpe én, når angsten rammer. Vi har på BørneTelefonen en side om angst og utrghed.

Der er også en vejrtrækningsøvelse, der kan hjælpe én med at få ro på. På siden kan du også læse andres børns breve, der har nogle af de samme følelser som dig.

Mange børn, der har været modige at skrive eller ringe til BørneTelefonen om angst, får det bedre. De fortæller, at man kan træne og øve sig med at håndtere angsten.

Angsten forsvinder ikke af sig selv, hvis man holder den hemmeligt. Det hjælper at tale om den, og man kan få hjælp til at få det til at forsvinde.

Du kan prøve at lave vejrtrækningsøvelserne, og se om det hjælper. Du kan også skrive dagbog for at få overblik over de fremskridt, du gør, når du øver dig.

Jeg synes, det er en god ide, at du skal prøve at tale med dine forældre om dine tanker og følelser. Du kan fx vælge at læse dit brev op. Jeg synes, du beskriver det rigtig fint der.

Det kan godt være, at du har brug for hjælp til at håndtere din nervøsitet eller angst – eller hvad vi skal kalde det. Et af de steder, man kan få hjælp er hos lægen.

Man har ret til at få hjælp i Danmark. Ligesom hvis man har brækket sin arm og har brug for lægehjælp, har man ret til at komme til lægen, hvis man har det dårligt. Også selvom det ikke fysisk, men “psykisk” – det vil sige noget man oplever eller noget som er “inde i hovedet”.

Derfor kan du overveje at sige til dine forældre, at du gerne vil prøve at tale med en læge, fordi du tror, du kan have angst eller noget. Du kan sige: “mor og far, jeg har det ikke så godt. Jeg føler mig tit nervøs og bange uden grund. Jeg vil gerne til læge for at få noget hjælp”.

Du fortæller også i dit brev, at du ikke har så mange venner. Når du skriver sådan, tænker jeg på, om du måske føler dig ensom.

Det at føle sig ensom og uden for kan være en af de værste ting for os mennesker. Det er så vigtigt for os, at vi føler os som en del af fællesskabet. Når vi ikke gør det, kan det gøre frygtelig ondt.

Du er ikke alene om at føle dig ensom. Her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn, der føler sig ensomme. Nogle fortæller, at man kan føle sig usynlig. Andre fortæller, at de er bange for, om de for altid vil være ensomme.

Ensomhed er en normal følelse, som vi alle sammen oplever en gang i mellem. Men hvis man tit og over længere tid føler sig ensom, er det noget, man skal gøre noget ved.

Rundt om i landet er der væresteder og mødesteder for unge, der føler sig ensomme. Du kan læse om det på Headspace – de har sådanne mødesteder over hele landet. Her kan man bare møde op. Eller man kan ringe inden og få en snak med en rådgiver – de taler med mange unge, der også kæmper med ensomhed.

Headspace har afdelinger rundt omkring i landet, hvor de hjælper unge i alderen 12-25 – man kan også mødes med andre unge og tale om ting, der føles svære. Det er gratis, og du behøver ikke at fortælle nogen om det.

Eller du kan altid chatte eller tale med BørneTelefonen, hvis du har mest lyst til det lige nu – vi taler med mange børn og unge, der også oplever problemer med ensomhed. Du kan ringe på 116111.

Kram og kærlig hilsen BørneTelefonen

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Vejrtrækningsøvelse

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: hvad er angst?

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat